جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تفاوت کوین و توکن چیست: ۴ نکته درباره تفاوت میان کوین و توکن

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ناگهان وارد دنیای رمز ارزها شده‌اید و فکر می‌کنید همه چیز را درباره‌ی آن‌ها فهمیده‌اید: مقداری رمز ارز گرفته‌اید، یک کیف پول دیجیتالی دانلود کرده‌اید، و منتظر هستید با این رمز ارزها به یک فرد ثروتمند تبدیل شوید، زیرا می‌دانید آینده‌ی ارزهای رمزنگاری شده واقعا روشن است.

ولی بعد، متوجه می‌شوید سایر آدم‌ها از اصطلاحات مختلفی درباره‌ی رمز ارزها استفاده می‌کنند که شما از آن‌ها سر در نمی‌آورید. به خصوص، اصطلاحاتی مثل “کوین”‌ و “توکن”‌. مگر همه‌ی این‌ها رمز ارز نیستند؟‌ با این‌که برخی از آدم‌ها از توکن و کوین به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، از لحاظ فنی میان توکن و کوین تفاوت‌هایی وجود دارد. در این مقاله، به زبانی ساده به بیان تفاوت‌های میان توکن و کوین خواهیم پرداخت.

۱. تعریف کوین

برای درک تفاوت میان توکن و کوین، ابتدا باید تعریف دقیقی از کوین داشته باشیم.

یک کوین یا پول رمزنگاری شده یا رمز ارز نوعی دارایی رمزنگاری شده (هر نوع از ارزهای مجازی) است که بلاک چین مخصوص به خود را دارد – بر خلاف نوع دارایی رمزنگاری شده‌ی که بلاک چین مستقل و مخصوص ندارد. هم‌چنین، شما می‌توانید به یک کوین رمزنگاری شده همان رمز ارز یا یک “‌توکن بومی‌”‌ نیز بگویید (می‌دانیم، شاید کمی گیج‌کننده باشد) – ایده‌ی اصلی این رمز ارزها این‌گونه است که این قبیل دارایی‌ها بلاک چین مخصوص به خود را داشته باشد.

مشهورترین کوین در فضای بلاک چین بیت کوین نام دارد – همان کوین رمزنگاری شده / رمز ارز اصلی. چند نمونه‌ی دیگر نیز عبارت هستند از اتریوم، لایت کوین، و مونرو.

۲. تعریف توکن

به این ترتیب، اگر یک کوین (یا رمز رز یا توکن بومی) بلاک چین مخصوص به خودش را داشته باشد، توکن بر خلاف آن، روی بلاک چین‌های سایر رمز ارزها جا به جا می‌شود. و این تفاوت کوین و توکن است.

مشهورترین نمونه‌ از توکن‌ها ERC20 است که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند.

رمز ارز ترون ابتدا به صورت یک توکن بر روی بلاک چین اتریوم و با پروتکل ERC20 راه‌اندازی شد؛ اکنون، ترون پس از انتشار شبکه‌ی اصلی خود (بلاک چین ترون) دارای شبکه‌ی مخصوص به خودش است و به یک توکن بومی تبدیل شده.

۳. مثال: آیا اتریوم یک کوین است یا توکن؟‌

اجازه بدهید با استفاده از یک مثال، سطح آگاهی‌مان را بسنجیم. با توجه به این که می‌دانیم کوین‌ها بلاک چین مخصوص به خودشان را دارند، ولی توکن‌ها این‌گونه نیستند، آیا اتریوم یک کوین است یا توکن؟

از آن‌جا که اتریوم بلاک چین مخصوص به خودش را دارد، پس یک کوین است. هم‌چنین، از این مسئله این‌چنین می‌توان نتیجه گرفت که اگر شما کیف پول دیجیتالی داشته باشید که از اتریوم پشتیبانی می‌کند، تمام دارایی‌های که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند، از جمله توکن‌های ERC20، با کیف پول شما سازگار هستند. با این‌ حال، بسته به نوع کیف پول‌تان، ممکن است تمام دارایی‌های مبتنی بر اتریوم در آن به نمایش در نیایند.

۴. تفاوت کوین و توکن

در مجموع، به بیان ساده، تفاوت میان کوین و توکن در این است که کوین دارای بلاک چین مخصوص و مستقل است، در حالی که توکن این گونه نیست.

موضوع دیگری که باید آن‌ها توجه کنید این است که کوین‌ها معمولا برای پرداخت‌ها (درست مانند پول واقعی) استفاده می‌شوند، در حالی که توکن‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند – که یکی از این کاربردها می‌تواند پرداخت باشد. مثلا برای مقایسه‌ی یک کوین یا رمز ارز با یوتیلیتی توکن (توکن کاربردی) باید گفت، از این توکن‌ها برای دسترسی به یک محصول یا خدمات خاص استفاده می‌شود.

برای مثال، توکن بیسیک اتنشن (BAT) در اکوسیستم مرورگر وب بریو کاربرد دارد. آگهی‌دهندگان به وبسایت‌های پر مخاطب بابت نمایش آگهی‌های‌شان BAT می‌دهند، اعضای مخاطبان در ازای تماشای آگهی‌های آگهی‌دهندگان BAT دریافت می‌کنند، و اعضای مخاطبان می‌توانند این BATها را به وبسایت‌ها هدیه دهند یا برای خودشان نگه دارند.

کاربردهای دیگر توکن عبارت هستند از:

الف. توکن بهادار (سکیوریتی توکن) – درست مانند اوراق بهادار در سیستم مالی قدیمی، این توکن‌ها نشان‌دهنده‌ی سهمی از یک شرکت هستند، ولی منافع آن‌ها در بلاک چین قرار دارند.
ب. توکن‌های دارایی – توکن‌هایی که ارزش‌ها به وسیله‌ی دارایی‌های واقعی نظیر طلا یا ملک تضمین می‌شوند.
پ. استیبل‌کوین – یا ارزهایی با قیمت پایدار (stable به معنی ثابت و پایدار)؛ توکن‌هایی که نماینده‌ی ارزهای پایدارتری نظیر دلار آمریکا یا یورو هستند – دست‌کم در مقایسه با رمز ارزهایی نظیر بیت کوین.
ت. توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFTs) – این توکن‌ها نماینده‌ی چیزهایی منحصر به فرد نظیر آثار هنری، کارت‌های بیس‌بال، و اقلام داخل بازی‌های کامپیوتری هستند (مثلا املاک مجازی یا حیوانات خانگی مجازی). کریپتوکیتیز یا گربه‌های رمزنگاری شده نمونه‌ی خوبی برای NFT هستند. کاربران در کریپتوکیتیز به پرورش، جمع‌آوری، و فروش گربه‌های منحصر به فرد دیجیتالی در بلاک چین اتریوم می‌پردازند و بابت این خرید و فروش به یکدیگر NFT پرداخت می‌کنند. در یک دوره‌ی زمانی، کریپتوکیتیز آن‌چنان محبوب شد که بلاک چین اتریوم را با اختلال مواجه کرد.

جمع‌بندی

توکن در برابر کوین: به اندازه‌ی کافی ساده بود؟‌ کوین‌ها بلاک چین مخصوص به خودشان را دارند، ولی توکن‌ها این‌گونه نیستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان