تغذیه سالم برای کودکان: ۱۰ توصیه برای آنکه کودکان سالم غذا خوردن را بیاموزند

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰

از هر پدر و مادری درباره‌ی بزرگترین چالش‌های بزرگ کردن بچه‌ها سوال کنید، آن وقت تغذیه‌ی سالم احتمالا در صدر فهرست قرار می‌گیرد. والدین بیشماری بچه‌هایی دارند که دلشان می‌خواهد فست فود، یا پاستا یا ماکارونی و پنیر بخورند – یا حتی همه‌ی آن‌ها را – و قطعنا بدون هیچ سبزیجاتی.

این مشکل در تمام طول سال هست، اما زمان شروع مدرسه‌ها، شاید کمی استرس‌آورتر می‌شود، چون والدین به دنبال آن هستند تا به فرزندان‌شان وعده‌ی غذایی بدهند که از مواد سالم تشکیل شده باشد و جایگزین اسنک‌های شیرین به درد نخور باشد.

پس والدین باید چه کنند؟ اولا، استرس نگیرید- ما دیدگاه‌ها و نقطه نظرات متخصصین تغذیه را برای ترویج تغذیه سالم برای کودکان در ۱۱ توصیه‌ی عالی خلاصه کرده‌ایم و مطمئن هستیم این موارد می‌توانند از پیچیدگی و دشواری سالم غذا خوردن در منزل شما اندکی بکاهند، با آنچه نباید انجام داد شروع می‌کنیم:

۱. نبایدها؟ زیادند!

اول از همه اینکه نگذارید بچه‌های‌تان به قند (شکر) وابسته شوند. امروزه تقریبا در تمام غذاهای بسته بندی شده قند وجود دارد، به هر شکلی. خوردن نوشابه یا هر نوشیدنی قنددار دیگری را در خانه ممنوع کنید، برچسب مواد غذایی را بخوانید و آن‌هایی که قند افزودنی دارند نخرید.

ممکن است نتوانید هر چیزی را که کودک‌تان می‌خورد کنترل کنید، به ویژه وقتی بچه‌های‌تان در خانه نیستند، اما می‌توانید یک پایه و اساس سالم و خوب برای‌شان تعیین کنید. او پیشنهاد می‌کند مصرف هله هوله‌ها را از بیرون به داخل خانه بیاورید: «اگر آنجا نباشد، طبعا نخواهند خورد.» برای آنکه فرزندتان سالم غذا بخورد به او التماس یا او را تهدید نکنید یا رشوه ندهید چون این تاکتیک‌ها بی اثر هستند. و سلیقه و ذائقه‌ی کودک تان را بر اساس ذائقه‌ی خودتان قضاوت نکنید. «ممکن است شما بروکلی دوست نداشته باشید، اما بچه‌ی شما با شما متفاوت است. او ممکن است عاشق خوراکی‌هایی باشد که برای شما بی اهمیت هستند.»

۲. خوراکی‌ها را جذاب و جالب کنید

وقتی صحبت از غذا می‌شود کودکان نوپا می‌توانند گزیده‌کار باشند. جای تعجب نیست که شما باید غذا را با کمی خلاقیت تهیه و سرو کنید. اگر فکر می‌کنید این ایده برای ترویج سالم خواری در کودک‌تان کمک‌کننده است، می‌توانید ایده‌های جذابی را برای زیباتر کردن غذای فرزندتان در اینترنت بیابید.

 ۳. بچه‌ها را هم درگیر کنید

یک ایده بسیار عالی به منظور اینکه به کودک‌تان سالم خوردن را یاد بدهید این است که بچه‌های‌تان را با خود به بازار ببرید و موارد سالم را با هم خریداری کنید و اجازه بدهید موقع آشپزی کمک‌تان کنند؛ این کار می‌تواند آن‌ها را به هیجان بیاورد و به آن چیزی که می‌خورند علاقمند کند.

۴. به بچه‌ها حق انتخاب بدهید

آوا پارناس، روان‌درمانگر اطفال-کودکان و نویسنده‌ می‌گوید که از سنین پایین، والدین باید به بچه‌های‌شان اجازه بدهند خوراکی‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و اسنک‌هایی ‌را که دوست دارند انتخاب کنند.

«هرچه بزرگتر می‌شوند به آن‌ها حق انتخاب بیشتری بدهید. و هرگز با بچه‌های‌تان درباره‌ی خوردن، غذا، یا حتی خوراکی‌های سالم وارد جنگ قدرت نشوید. هرگز بیش از حد کنترل‌گر نباشید بیش از حد در صدد آموزش دادن یا موعظه کردن به آن‌ها نباشید وگرنه در حوزه‌ی خوراک و غذا دست به شورش خواهند زد.»

۵. خلاق شوید

اگر فرزندتان عاشق برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خاص است، بهتر است خلاقیت به خرج دهید و ببینید چطور می‌توان آن موارد را سالم‌تر کرد. مثلا اگر فرزندتان آب میوه دوست دارد به جای اینکه هر شب سر شام بحث و جدل کنید، آبمیوه را درخانه‌تان و با میوه‌های طبیعی آماده کنید.

۶. سالم خوری را برایش الگوسازی کنید

بچه‌ها به هر کاری که ما می‌کنیم نگاه می‌کنند، پس تعجبی ندارد که اگر می‌خواهیم کاری را از ما یاد بگیرند باید برای‌شان الگو باشیم تا به ما نگاه کنند و همان کار را به از ما تقلید کنند. پارناس – مولف و روان‌درمانگر – می‌گوید «بچه‌های ما دوست دارند کاری که ما می‌کنیم را تکرار کنند، نه آنچه می‌گوییم!»

۷. رنگارنگ باشید

اگر وعده‌های غذایی رنگارنگ باشند – کمی قرمز، کمی سبز، کمی نارنجی، یا کمی زرد – بسیار سالم و درعین حال جذاب و فریبنده خواهند بود. اگر همه‌ چیز درون بشقاب یک رنگ باشد، آن وقت بچه‌ها می‌دانند که وعده‌ی سالمی نیست و لازم است که رنگ‌های روشن‌تری به بشقاب‌شان اضافه کنید.

۸. خانه را پر از خوراکی های سالم کنید

بچه‌ها، به خصوص بچه‌های بزرگتر، بیشتر آنچه در خانه موجود است را می‌خورند. به همین دلیل امر تغذیه سالم برای کودکان با کنترل خریدهای‌تان با سهولت بیشتری میسر است. بکوشید مواد غذایی که برای وعده های اصلی و برای میان وعده تهیه می‌کنید، سالم باشند.

۹. فرزندان خود را تشویق کنید که آرام غذا بخورند

 کودک هنگامی که آرام غذا می‌خورد می تواند گرسنگی و سیری را بهتر تشخیص دهد. قبل از دادن غذای اضافی به فرزندتان، از او بخواهید حداقل 15 دقیقه صبر کند تا ببیند آیا واقعاً هنوز گرسنه است. این به مغز فرصت می‌دهد تا سیری را ثبت کند. همچنین، قسمت دوم غذا باید بسیار کمتر از بخش اول باشد.

۱۰. فرزندان خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید

 مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه با افزایش میزان چاقی در کودکان ارتباط دارد. با دادن آب کافی به کودکتان مانع خرده‌خواری و ولع خوردن شیرینی‌ها در او خواهید شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *