نگرانی ها پس از خروج نیروهای بین المللی؛ آمریکا آینده افغانستان را تضمین نمی کند

توسطفریدون حسنی

فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

در آستانه خروج نیروهای بین المللی و نگرانی ها از وضعیت افغانستان پس از این نیروها مشاور امنیت ملی امریکا می گوید هیچ کسی آینده افغانستان را تضمین نمی تواند.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته (29حمل) در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز این کشور گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ کسی آینده این کشور را تضمین نمی‌تواند و جو بایدن رییس جمهوری این کشور هیچ قصدی برای فرستادن دوباره نیرو به افغانستان را ندارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش بر تهدیدات «تروریستی» که از افغانستان منشا گیرد متمرکز باقی می ماند افزوده ایالات متحده ظرفیت تغییر موقعیت قابلیت‌های خویش و سرکوب دوامدار تهدید تروریست‌ها را در افغانستان دارد.

او تصریح کرده آنچه که ایالات متحده می‌توانست در افغانستان انجام دهد، فراهم آوری منابع به حکومت و مردم افغانستان و قابلیت‌ها، آموزش و تجهیزات به نیروهای افغان بود که آنرا انجام داده است.

سالیوان خاطرنشان کرده که اکنون زمان آن رسیده که نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند و مردم افغانستان از کشور شان دفاع کنند.

این اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی بیان می شود که جوبایدن رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که نیروهای آمریکا تا ماه سپتامبر میلادی افغانستان را ترک می کنند.

پیش از این وزارت دفاع آمریکا نیز گفته بود که بمنظور خروج مصوون نیروها شمار نیروهای آمریکایی و نیز قابلیت های آنان در دفاع از خود برای مدت موقت در افغانستان افزایش یابد.

اطمینان حکومت از دفاع مستقلانه

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان نگرانی های را در میان شهروندان و سیاسیون نیز ایجاد کرده است. پیش از این رییس مجلس نمایندگان گفته بود که در صورت خروج نیروهای آمریکایی جنگ داخلی در افغانستان آغاز خواهد شد و گلبدین حکمتیار نیز خواهان خروج مسوولانه این نیروها از افغانستان شده است.

حکومت افغانستان بارها اطمینان داده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توان دفاع مستقلانه را دارد.

در همین حال رییس جمهور غنی روز گذشته به سیاسیون و رهبران سیاسی افغانستان هشدار داده است که یک صف جمهوریت است و صف دیگر «دشمن»، او تاکید کرده کسانی که در صف جمهوریت قرار نمی گیرند دیگر در دولت جای ندارند.

غنی همچنان تاکید کرده که روز تصمیم گیری برای پاکستان فرارسیده است. به گفته او اگر افغانستان ناامن باشد پاکستان نیز ناارام خواهد بود و اگر این کشور آسایش افغانستان را بخواهد خود نیز در آسایش خواهد بود.

به گفته او انتخاب «دوستی و دشمنی» در دست پاکستان است و اگر این کشور دوستی را انتخاب کند، افغانستان آماده است که با افزایش همکاری کشورهای منطقه و جهان، با پاکستان همکاری کند.

او تاکید کرده که دیدگاه حکومت حاکمیت، جمهوریت، مردم سالاری، افغانستان آباد، آزاد و مستقل است و اگر طالبان در این چارچوب صلح می کنند آغوش افغانستان به روی آنان باز است.

به گفته او انتخاب جنگ و دوام آن، بهانۀ طالبان است و مردم افغانستان ترس نه بلکه اراده شان استوار است.

رییس جمهور غنی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را یک فرصت خوانده گفته است که از دو سال به اینسو آمادگی کامل دارد و بخاطر رفتن نیروهای بین المللی برنامه های همه جانبه ترتیب کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *