۱۵ نشانه سرطان که غالب مردان نادیده می گیرند

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۲۳, ۱۴۰۰

شما (بعضی روزها) خوب غذا می‌خورید و (اکثر روزها) منظم ورزش می‌کنید. اما اگر مانند غالب مردها باشید، پس احتمالا سر زدن به پزشک و معاینه شدن جزو فهرست کارهای ضروری شما نیست. و اگر این امر به معنی نادیده گرفتن علائم اولیه‌ی سرطان باشد بسیار بد است.

یکی از بهترین راه‌های مبارزه با بیماری تشخیص آن در مراحل اولیه است، یعنی زمانی که احتمال بهبودی وجود دارد. مشکل این است که علائم هشدار دهنده‌ی بسیاری از انواع سرطان‌ها می‌توانند کاملا ملایم و خفیف به نظر برسند.

با ما همراه شوید و نگاهی بیندازید به برخی علائم سرطان که مردان نادیده می‌گیرند. بعضی‌ها نسبت به بقیه ارتباط بیشتری با سرطان دارند، اما همه‌ی آن‌ها ارزش مطالعه کردن را دارند – و حتی ارزش به اشتراک گذاشتن آنها با پزشک‌تان.

۱. مشکلات دفع ادرار

بسیاری از مردان، با پا به سن گذاشتن، مشکلاتی در دفع ادرار خواهند داشت، مانند:

– نیاز به دفع ادرار بیشتر، به ویژه شب‌ها

– قطره قطره شدن، نشت ادرار، یا نیاز مبرم به دفع

– مشکل برای شروع ادرار کردن، یا جریان ادرار ضعیف

– احساس سوزش موقع ادرار کردن

معمولا بزرگ شدن غده‌ی پروستات باعث این علائم می‌شود، اما سرطان پروستات نیز می‌تواند عامل آن باشد. برای بررسی علت این مشکل به پزشک مراجعه کنید زیر این مشکل می‌تواند از علائم سرطان  باشد. پزشک برای بررسی بزرگ شدن پروستات ممکن است شما معاینه کند و از شما بخواهد برای تشخیص سرطان پروستات آزمایش خون بدهید.

۲. تغییر در بیضه‌ها

اگر متوجه ورم، سنگینی یا هر تغییر دیگری در بیضه‌های‌تان شدید، هرگز در معاینه‌ی آن‌ها توسط پزشک تردید نکنید. بر خلاف سرطان پروستات، که به آرامی رشد می‌کند، سرطان بیضه ممکن است یک شبه اوج بگیرد. پزشک با معاینه‌ی فیزیکی، آزمایش خون، و سونگرافی کیسه‌ی بیضه، وجود هر مشکلی را بررسی خواهد کرد.

۳. علائم سرطان؛ خون در ادرار یا مدفوع

این‌ها می‌توانند از اولین نشانه‌های سرطان مثانه، کلیه یا روده‌ی بزرگ باشند. ایده‌ی خوبی است که بابت هر خونریزی غیر عادی، حتی اگر علائم دیگری ندارید به پزشک مراجعه کنید. هرچند احتمال آنکه مشکل دیگری داشته باشید که سرطان نباشد، مانند هموروئید یا عفونت ادراری، بیشتر است اما برای یافتن و درمان علت مراجعه به پزشک ضروری است.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت رایج که منجر به بروز سرطان می شود

۴. تغییرات پوست

تغییرات در پوست نیز می‌تواند از علائم سرطان  باشد. وقتی متوجه تغییری در اندازه، شکل، یا رنگ یک خال یا لکه‌ی پوستی دیگری می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید. لکه‌هایی که جدید هستند یا متفاوت به نظر می‌رسند جزء علائم مهم و اصلی سرطان پوست به شمار می‌روند. احتمالا به معاینه و شاید نمونه برداری نیاز داشته باشید، یعنی پزشکان برای آزمایش تکه‌ی کوچکی از بافت شما را بر می‌دارند. در مورد سرطان پوست صبر جایز نیست.

۵. تغییر در غدد لنفاوی

ورم غدد لنفاوی، غده‌های لوبیا شکل کوچک که در گردن، زیر بغل، و سایر نقاط یافت می‌شوند، اغلب نشانه‌ی آن است که اتفاقی در بدن‌ در حال جریان است. معمولا، به معنی آن است که سیستم ایمنی‌تان در حال مبارزه با گلو درد یا سرماخوردگی است، اما بعضی از سرطان‌ها نیز می‌توانند عامل این تغییرات باشند. بگذارید پزشک‌تان هر ورم یا بادکردگی را که ظرف دو تا چهار هفته بهتر نشده است، معاینه و بررسی کند.

۶. علائم سرطان؛ مشکل بلع

بعضی آدم‌ها گاهگاهی دچار مشکل بلع می‌شوند. اما اگر مشکلات‌تان بر طرف نشد و کاهش وزن یا استفراغ را نیز تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک بابت سرطان گلو یا معده شما را معاینه کند.

۷. سوزش سر دل

شما می‌توانید با تغییرات رژیم غذایی‌، عادات نوشیدن و سطح استرس اکثر موارد سوزش سر دل را درمان کنید. اگر این کارها کمکی نکرد، از پزشک بخواهید علائم‌تان را بررسی کند. سوزش سر دلی که از بین نمی‌رود و بدتر می‌شود می‌تواند نشانه‌ی سرطان معده یا گلو باشد. سوزش سر دل می‌تواند به وضعیتی نیز منجر شود که «مری‌ بارت» نامیده می‌شود، و زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده با لایه‌ی داخلی مری آسیب می‌زند. با آنکه نادر است، اما بارت می‌تواند شما را نسبت به ابتلای به سرطان گلو آسیب پذیرتر کند.

۸. تغییرات دهان

اگر سیگار می‌کشید یا تنباکو می‌جوید، خطر ابتلا به سرطان دهان در شما بالاتر است. مراقب لکه‌های سفید، قرمز، خاکستری یا زرد درون دهان یا روی لب‌های‌تان باشید زیرا می‌توانند علائم سرطان باشند. ممکن است به آفت دهان نیز مبتلا شوید که شبیه زخمی دارای دهان است. درباره‌ی لزوم انجام آزمایش و نحوه‌ی درمان با پزشک یا دندانپزشک صحبت کنید.

۹. کاهش وزن ناخواسته

آیا شلوارتان کمی گشادتر شده است؟ اگر رژیم غذایی یا عادات ورزشی‌تان را تغییر نداده‌اید، می‌تواند به معنی آن باشد که استرس یا مشکلات تیروئید دارید. اما کم کردن ۵ کیلوگرم یا بیشتر بدون آنکه خودتان خواسته باشید عادی نیست. هرچند اکثر کاهش وزن‌های ناخواسته سرطان نیستند، اما یکی از نشانه‌های سرطان لوزالمعده، معده یا ریه است. پزشک‌تان می‌تواند با انجام آزمایش خون و مدفوع اطلاعات دقیق‌تری از داخل بدن شما به دست بیاورد.

مطلب مرتبط: کاهش وزن ناخواسته؛ ۱۲ بیماری و اختلال که سبب کاهش وزن می شوند

۱۰. تب

تب معمولا چیز بدی نیست – نشانه‌ی آن است که بدن‌تان با عفونت مبارزه می‌کند. اما تبی که از بین نمی‌رود و توضیحی برای آن وجود ندارد می‌تواند نشانه‌ی لوسمی یا سرطان خون دیگری باشد. پزشک‌تان باید سابقه‌ی پزشکی‌تان را بداند و برای بررسی علت به شما را معاینه کند.

۱۱. تغییرات در پستان

فقط در ۲۰۱۷، تعداد ۲.۴۷۰ مرد دچار سرطان پستان شدند. مردان توده‌های پستانی را نادیده می‌گیرند چون سرطان پستان را اصلا در مخیله‌ی خود جای نمی‌دهند. اگر هر توده‌ای در سینه‌تان پیدا شد، به پزشک بگویید و معاینه شوید. تشخیص زودهنگام کلید درمان موفق است.

۱۲. خستگی مفرط

بسیاری از انواع سرطان باعث خستگی عمیق می‌شوند که هرگز بهتر نمی‌شوند، فارغ از اینکه چقدر استراحت می‌کنید. این خستگی با خستگی که بعد از یک هفته‌ی شلوغ یا فعالیت زیاد احساس می‌کنید فرق می‌کند. اگر خستگی بر زندگی روزانه‌تان تاثیر می‌گذارد، به پزشک بگویید. او می‌تواند به شما کمک کند علت را پیدا کنید و به شما خواهد گفت آیا راهی برای درمان وجود دارد یا نه.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

۱۳. علائم سرطان؛ سرفه

در افراد غیر سیگاری، سرفه‌ی کلافه کننده معمولا سرطان نیست. اکثرا بعد از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌رود. اگر سرفه‌ی شما از بین نرفت و دچار تنگی نفس یا سرفه به حد خون بالا آوردن هستید، دست دست نکنید و به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر سیگار می‌کشید.

۱۴. درد

سرطان باعث و عامل بسیاری از دردها و آلام نیست، اما اگر به مدت بیش از یک ماه درد دارید، نباید فقط بسوزید و بسازید. درد ادامه دار می‌تواند نشانه‌ی بسیاری از انواع سرطان باشد، من جمله سرطان مغز یا استخوان، به ویژه آن‌هایی که پخش می‌شوند.

۱۵. درد شکم و افسردگی

این مورد نادر است، اما افسردگی همراه با درد شکم می‌تواند نشانه‌ی سرطان لوزالمعده باشد. آیا باید نگران شد؟ نه! مگر آنکه سرطان در خانواده‌ی شما سابقه داشته باشد. در آن صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *