جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مشخص شدن آجندای نشست ترکیه؛ غنی بار دیگر بر برگزاری لویه جرگه و انتخابات پیش از وقت تاکید کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با نزدیک شدن نشست ترکیه مقامات در حکومت افغانستان می گویند که ایجاد حکومت صلح، آتش بس و توافق روی اصول از آجندای این نشست است اما رییس جمهور غنی یک بار دیگر بر برگزاری انتخابات پیش از وقت و لویه جرگه تاکید کرده می گوید که صلح با وارخطایی به دست نمی آید.

اقای غنی امروز یک‌شنبه (22حمل) در همایش مردمی کوهدامن در حمایت از نظام جمهوریت که از طریق ویدیوکنفرانس صحبت می کرد گفت که صلح خواست تمام افغان هاست و طرح حکومت برای عبور از جنگ تحمیلی به صلح عادلانه و پایدار واضح است.

او تاکید کرد هر طرحی که از بیرون ارایه می شود در داخل افغانستان ظرفیت آن وجود دارد که یک طرح جامع تر در مقابل آن پیشنهاد گردد. به گفته آقای غنی این ضرورت است که افغانستان برای هر طرح، طرح بدیل داشته باشد.

غنی خاطرنشان کرد که صلح یک گفتمان بین افغانستان، جامعه بین المللی و طالبان است بنابر این بدون بحث دوامدار و مفید برای به نتیجه رسیدن بالای اصول کسی «وارخطایی» نکند.

رییس جمهور افزود: «صلح نیازمند بحث دوام‌دار و مفید است. باید در این گفتمان، روی اصول اساسی به نتیجه برسیم. در تمام مراحل عبور از جنگ به صلح و عبور از پل صلح، مشروعیت باید وجود داشته باشد. مبدا مشروعیت، قانون اساسی فعلی است و قانون اساسی راه‌های واضحی را برای تعدیل در خود دارد. بدون قانون اساسی، خطرات افزایش خواهد یافت.»

غنی اضافه کرد که متعهد است تا اقتدار ملی را بر اساس اراده‌ی مردم، به جانشین انتخابی خود واگذار کند.

او همچنان تاکید کرد که پس از توافق سیاسی باید لویه‌جرگه برگزار شود تا آن توافق را تایید کند.

رییس جمهور از طالبان خواست تا در لویه‌جرگه‌ی مشورتی اشتراک کرده و خواست‌شان را با مردم افغانستان به اشتراک بگذارند.

به گفته او صلح نیازمند تصامیم سخت و قربانی است و از همین رو، حاضر است تا با نظارت بین‌المللی، انتخابات عادلانه را در کشور برگزار کند و خود در آن کاندیدا نباشد.

مشخص شدن آجندای نشست ترکیه

در همین حال امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری نیز در این نشست از آمادگی‌ها برای برگزاری نشست صلح ترکیه خبرداده گفت که ممکن است این نشست هفته جاری برگزار شود.

صالح افزود که روز گذشته با زلمی خلیلزاد، نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان در خصوص نشست ترکیه صحبت کرده و هیئت امریکایی اجندای نشست صلح ترکیه را با حکومت افغانستان شریک ساخته که در آن «اصول نشست، برقراری آتش‌بس و ساختن حکومت صلح» شامل است.

صالح تاکید کرد گروه طالبان اگر می‌خواهند که مردم از روند صلح حمایت کند باید آتش‌بس کنند. به گفته او طالبان از آتش بس می‌ترسند و آنان فکر می‌کنند که اگر این کار را بکنند، شاید دولت افغانستان و جامعه جهانی مذاکرۀ جدی را با آنان انجام ندهند.

او اطمینان داد که حکومت آماده است در صورت پذیریش آتش بس از سوی طالبان مذاکره جدی را با آنان ادامه دهد.

پشیمانی از رهایی زندانیان طالبان

امرالله صلح در ادامه صحبت هایش رهایی زندانیان طالبان را تصمیم اشتباه خوانده گفت: «یکی از غلط ترین کارهای ما رهایی 5 هزار 500 طالب از زندان است…. ما آن تصمیم را به تنهایی نگرفتیم. لویه جرگه دعوت شده بود.»

به گفته او 40 الی 60 زندانی رها شده قاچاقبران مشهوری بودند که بنام طالب بازداشت نشده بودند بلکه بعنوان قاچاقبر مواد مخدر بازداشت شده بودند اما گروه طالبان با دریافت رشوه آنان را نیز شامل فهرست کرده بود.

صالح تاکید کرد که پس از رهایی زندانیان معلوم شد که این گروه نیت صلح نداشته اند و بر خلاف تعهدات شان 85 درصد زندانیان رها شده دوباره به سنگر برگشتند.

او اضافه گرد که این «اشتباه» دیگر تکرار نمی شود و هیچ زندانی طالبان برای آزمایش این گروه از زندان آزاد نمی گردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان