جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آمادگی ها برای نشست استانبول؛ خلیلزاد با غنی، عبدالله و شماری از رهبران سیاسی در کابل دیدار کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با نزدیک شدن نشست استانبول برای صلح افغانستان زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان در سفرش به کابل با مقامات ارگ، سپیدار و شماری از رهبران سیاسی دیدار و در مورد آمادگی ها برای نشست استانبول گفتگو کرده است.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه ای گفته است که رییس جمهور غنی قبل از ظهر امروز شنبه (21حمل) با زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در ارگ دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری در مورد این دیدار جزییاتی بیشتر ارایه نکرده اما تاکید کرده که انکشافات پروسه صلح و آمادگی ها برای کنفرانس قریب الوقوع ترکیه محور گفتگوهاس دو طرف بوده است.

در همین حال فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه نیز در توییتی نگاشته است که عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه و شماری از رهبران سیاسی و جهادی با زلمی خلیلزاد دیدار کرده است.

خوزون تاکید کرده که در این دیدار در باره آمادگی‌ها برای نشست استانبول گفتگو شده است.

سخنگوی شورای مصالحه همچنان خاطرنشان کرده که کمیته توحید طرح‌ها و تهیه مسوده امروز باردیگر تشکیل جلسه داده و روی آخرین جزییات طرح جمهوری اسلامی در نشست استانبول کار کرده است.

او تاکید کرده که کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در روزهای آینده طرح هیئت موظف را بررسی و نهایی خواهد کرد.

نشست صلح استانبول

این همه در حالی است که قرار است نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان در جریان این ماه برای ده روز برگزار شود.

هرچند مقامات ترکی گفته اند که این نشست متمم مذاکرات دوحه است اما شماری از سیاسیون افغان نشست ترکیه را نشست «بن دوم» میدانند و آنرا سرنوشت ساز برای افغانستان توصیف کرده اند.

رییس جمهور غنی نیز چند روز قبل در نشست که طرح صلح حکومت افغانستان را ارایه می کرد گفته بود که برای نشست ترکیه آمادگی کامل دارند.

او بابیان اینکه یک فرصت نادر تاریخی برای خاتمه جنگ چهار دهه و تحقق صلح در کشور به میان آمده افزوده بود که کدام شاهراه یا دروازه نه بلکه یک دریچه به سوی صلح گشوده شده و لازم است تا دولت و ملت افغانستان با تمام تدبیر و تمرکز این دریچه را برای رسیدن به یک صلح پایدار وسیع‌تر کند.

رییس جمهور هشدار داده بود که تن به معامله و استعفا نمی دهد: «هیچ کسی این فکر را نکند که زعامت افغانستان، معاون صاحب اول رئیس جمهور، معاون دوم رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب‌تان استعفا می‌کند یا تن به یک معاهدۀ ننگین می‌دهد».

آتش بس، قانون اساسی و برگزاری لویه جرگه از مواردی است که در طرح آقای غنی بر آن تاکید شده.

آقای غنی در حالی از طرح صلح حکومت رونمایی کرد که پیش از این شورای مصالحه اعلام کرده بود که 30 طرح صلح را از آدرس های مختلف دریافت کرده و تلاش دارد که نمایندگان حکومت در نشست استانبول با طرح واحد اشتراک کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان