یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: یک سوم از بهبود یافتگان کووید-۱۹ به «بیماری مغزی» مبتلا می شوند

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۱۹, ۱۴۰۰

(CNN)- محققان روز سه شنبه گزارش دادند که از هر سه نفر مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر مشکلات سلامت روان یا علائم عصبی طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

آنها بر اساس مطالعه‌ای که روز سه شنبه در مجله Lancet Psychiatry منتشر شد، دریافتند که 34٪ از بازماندگان کووید-۱۹ طی ۶ ماه پس از ابتلا، به یک اختلال عصبی یا روانی مبتلا شده‌اند.

شایع‌ترین مشکل روانی، اضطراب بود که در 17٪ افراد تحت درمان کووید-۱۹ مشاهده شد و به دنبال آن اختلالات خلقی بیشترین مورد بود، به این ترتیب که در 14٪ بیماران مشاهده شد.

محققان خاطرنشان کردند که هرچند پیامدهای عصبی در بیماران بستری در شفاخانه شدیدتر است، اما در کسانی که سرپایی درمان می‌شوند، نیز شیوع دارد.

ماکسیم تاکت، از کارکنان بالینی آکادمیک روانپزشکی در دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “این نرخ به تدریج با افزایش شدت بیماری کووید-۱۹ افزایش می‌یابد. اگر به بیمارانی که در شفاخانه بستری شده‌اند نگاهی بیندازیم، این نرخ به 39٪ افزایش یافته است.”

محققان گفتند، نتایج کمک می‌کند راهی برای چگونگی ادامه سیستم مراقبت‌های بهداشتی به بهبود یافتگان کووید-۱۹ پیدا کنیم.

تاکت افزود: “نتایج ما نشان می‌دهند که بیماری‌های مغزی و اختلالات روانی بعد از کووید-۱۹ بیش از آنفلوانزا یا سایر عفونت‌های تنفسی شیوع دارند، حتی زمانی که سایر عوامل خطر نیز در بیماران برسی می‌شود. اکنون باید ببینیم چه چیزی بعد از شش ماه رخ می‌دهد.”

کووید-۱۹ به عنوان یک بیماری مغزی

این مطالعه، بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود است و پرونده الکترونیکی سلامت بیش از 236،000 بیمار کووید-۱۹ را، عمدتا در ایالات متحده شامل می‌شود.

محققان مشاهده کردند که افراد مبتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که از آنفلوانزا بهبود می‌یابند 44٪ خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی و روانی را دارند. و احتمال بروز چنین عوارضی در بیماران کووید در مقایسه با افراد مبتلا به سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی، 16٪ بیشتر است.

تقریباً از هر 50 بیمار کووید-۱۹ ، یک نفر دچار سکته مغزی ایسکمیک شده است، یک لخته خون است و مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این حال، کووید-۱۹ لزوما خطر طیف کامل بیماری‌های عصبی را بالا نمی‌برد.

به گفته داکتر موسی سامی، دانشیار بالینی روانپزشکی در دانشگاه ناتینگهام، این مطالعه مهم بود، تا حدی به این دلیل که تعداد زیاد بیماران که محققان قادر به تجزیه و تحلیل سوابق‌شان شدند.

وی در بیانیه‌ای گفت: “این مطالعه یک کار قوی است که ارتباط بین کووید-۱۹ و عوارض روانی و عصبی را نشان می‌دهد. این یک موضوع بسیار مهم است زیرا نگرانی قابل توجهی در مورد کووید-۱۹ به عنوان” یک بیماری مغزی “وجود داشته است.”

سامی، که با این مطالعه ارتباطی نداشت، بر لزوم بررسی بیشتر در مورد تأثیر کووید-۱۹ بر مغز و سیستم عصبی تأکید کرد.

سایر مطالعات کوچکتر نیز به نتایج جالبی رسیده‌اند. یک مطالعه در ماه فبروری 381 بیمار تحت درمان کووید-۱۹ را در شفاخانه‌ای در رم، ایتالیا بررسی کرد و نشان داد که 30٪ از آنها پس از بهبودی دچار اختلال استرس پس از سانحه شده‌اند.

یک مطالعه در ماه دسمبر در مجله Neurology: Clinical Practice نشان داد که کووید-۱۹ حتی در برخی موارد متوسط ​​می‌تواند باعث تشنج و اختلالات حرکتی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *