۷ چای گیاهی بسیار موثر که استرس را به راحتی از بین می برند

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۱۷, ۱۴۰۰

نوشیدن یک فنجان چای گرم گیاهی یا دمنوش وسط روز یا عصر می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد و شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از چای ها دارای خواصی هستند که می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. در این نوشتار به شش چای کاهش دهنده استرس می‌پردازیم که می‌توانند واقعا کمک کننده باشند. با ما همراه باشید!

۱. چای زیرفون

در برخی از انواع طب سنتی، نوعی گیاه دارویی به نام زیرفون می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. تصور بر این است که مصرف عصاره‌ی گل‌های این گیاه به صورت چای و دمنوش می‌تواند به شما کمک کند که آرامش پیدا کنید و حتی بی‌خوابی‌تان رفع شود.

برای کمک به مقابله با استرس و بی‌خوابی، گیاهانی مانند سنبل‌الطیب و رازک ممکن است مفید باشند. نوشیدن چای‌های آرامش‌بخش مانند بابونه، تنفس عطر و بوی آرام‌بخش روغن اسطوخودوس یا انجام تکنیک‌های آرامش مانند مدیتیشن (فواید علمی مراقبه را اینجا بخوانید) نیز می‌توانند به شما کمک کند قبل از خواب تا حد زیادی آرامش پیدا کنید.

مطلب مرتبط: ۸ نشانه که استرس تار و پور زندگی تان را تحت تاثیر قرار داده است

۲. چای سبز

این دمنوش پ رفایده نیز نوعی چای کاهش دهنده استرس محسوب می‌شود. مطابق با مطالعات، اسید آمینه‌ای که به طور طبیعی در چای سبز وجود دارد، باعث آرامش و درمان تعدادی از مشکلات سلامت روان می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم مکمل‌های تیانین را برای کاهش اضطراب، مبارزه با افسردگی و کاهش استرس مصرف می‌کنند.

تاکنون دانشمندان اثرات بهداشتی تیانین را به طور گسترده بررسی نکرده‌اند. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این ترکیب ممکن است به بهبود خلق و خوی، تقویت عملکرد مغز و آرام کردن واکنش بدن در برابر استرس کمک کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

در حالی که توصیه‌ی مکمل‌های تیانین برای درمان یا جلوگیری از هرگونه بیماری هنوز زود است، اما دریافت مقدار زیاد تیانین که با نوشیدن چای سبز دریافت می‌کنید، ممکن است طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی را به شما ارائه دهد. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند کسانی که مرتبا چای سبز می‌نوشند در برابر فشار خون بالا و کلسترول بالا و همچنین برخی از انواع سرطان‌ها مقاوم‌تر هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۳. چای بابونه

برای این‌که بتوانید شب‌ها ۸ ساعت خواب آرام و عمیق داشته باشید، سعی کنید به بابونه متوسل شوید.دم کردن این گیاه یک چای کاهش دهنده استرس بسیار موثر برای‌تان فراهم می‌کند که برای آرامش اعصاب نیز مفید است.

علاوه بر نوشیدن چای بابونه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بوی بابونه می‌تواند به شما کمک کند که خواب راحت‌تری داشته باشید. برای به دست آوردن اثرات آرامش‌بخش بابونه، این روغن را با روغن‌های آرامبخش دیگر (مانند اسطوخودوس) و با روغن حاملی مانند جوجوبا یا بادام شیرین ترکیب کنید. توجه به این نکته ضروری است که روغن‌های معطر هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شوند.

مطلب مرتبط: اگر مدام تحت استرس هستید، به این مواد مغذی نیاز دارید

۴. چای کاهش دهنده استرس؛ رزماری

برای اینکه ذهن‌تان را در طول سال‌ها تیز نگه دارید، مهم است که از نظر جسمی و روحی فعال بمانید، از رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 پیروی و استرس‌تان را کنترل کنید. برخی از داروهای طبیعی مانند گیاه دارویی رزماری نیز ممکن است کمک‌کننده باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رزماری با تحریک فعالیت مغز به بهبود خلق و خو و تقویت سلامت مغز کمک می‌کند.

۵. چای نعناع گربه‌ای

برای رفع استرس، برخی از طرفداران داروهای گیاهی، چای کاهش دهنده استرس نعناع گربه ای می‌نوشند، نوعی گیاه دارویی که به خانواده‌ی نعناعیان تعلق دارد.

در حالی که چای نعناع گربه‌ای گاهی اوقات برای مشکلات سلامتی ناشی از استرس مانند اضطراب و بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال حاضر شواهد علمی برای حمایت از اثرات مثبت آن کافی نیستند.

برای داشتن ترکیبی مناسب از گیاهان دارویی که ممکن است با استفاده از آن آرام شوید، می‌توانید چای تهیه شده با ترکیب گل بابونه، گل ساعتی و / یا سنبل‌الطیب را امتحان کنید. مطالعات نشان می‌دهند که هر یک از این گیاهان می‌توانند استرس را کاهش دهند.

۶. چای اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاه دیگری است که ثابت شده استرس را تسکین می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. این گیاه دارویی را می‌توانید به صورت چای کاه دهنده استرس بنوشید یا حتی روغن معطر آنها را در فضا پخش کنید تا عرض موجب از بین رفتن استرس و ایجاد آرامش در شما شود.

۷. چای رز

ثابت شده است کع گل رز تاثیر آرامش‌بخش روی انسان دارد. گلبرگ‌های این گیاه خوش عطر قرن‌هاست که برای تهیه گلاب یا به صورت روغن‌های معطر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *