دو روز تا نشست صلح مسکو؛ هیئت افغانستان، امریکا و طالبان آماده اشتراک شده اند

توسطفریدون حسنی

اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

دو روز مانده به برگزاری نشست مسکو برای صلح افغانستان آمریکا، افغانستان و هیئت طالبان برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده اند.

‏وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه این کشور برای صلح افغانستان، در نشست مسکو به نمایند‌گی از امریکا شرکت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا افزوده است که در نشست مسکو تلاش‌ها برای صلح در افغانستان را حمایت خواهد کرد.

در همین حال ‏محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توییتی نگاشته است که یک هیئت عالی رتبه ۱۰ نفری این گروه به سرپرستی ملا برادر در نشست مسکو اشتراک می کند.

تاکنون حکومت افغانستان در مورد هیئت کابل در نشست مسکو معلومات نداده است اما پیش از این مشاور امنیت ملی گفته بود که یک هیئت از سوی حکومت افغانستان در نشست مسکو اشتراک می کند.

از سوی هم شماری از رسانه ها گزارش داده است که هیئت اشتراک کننده حکومت افغانستان در نشست مسکو مشخص شده و قرار است عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، رهبری هیئت را برعهده داشته باشد.

براساس این گزارش ها حامد کرزی، عبدالرشید دوستم، محمدکریم خلیلی، میررحمان رحمانی و یکی از نمایندگان گلبدین حکمتیار به عنوان مهمانان افتخاری در نشست مسکو اشتراک می کنند.

 این در حالی است که نشست مسکو قرار است به تاریخ ۱۸ ماه مارچ برگزار شود و پیش از این ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه در امور افغانستان از مقامات حکومت افغانستان برای اشتراک در این نشست دعوت کرده بود.

سفر دوباره خلیلزاد به کابل

در همین حال زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان روز گذشته وارد کابل شده است و تاکنون با رییس جمهورغنی، عبدالله عبدالله، عبدالرب رسول سیاف و صلاح الدین ربانی به طور جداگانه دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهور در خبرنامه جزییاتی بیشتر از این دیدار ارایه نکرده اما گفته است که خلیلزاد در مورد سفرها و فعالیت های اخیرش به رییس جمهور معلومات داده و دوطرف در رابطه به پروسۀ صلح و اقدامات بعدی در این خصوص گفتگو کرده اند.

شورای مصالحه ملی نیز در خبرنامه ای گفته است که عبدالله عبدالله با حضورداشت معاونان شورای عالی مصالحه‌ی ملی و تعدادی از اعضای کمیته‌ی رهبری شورای مصالحه با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرده است.

در خبرنامه شورای مصالحه آمده است که در این دیدار دو طرف در باره‌ی آخرین پیش‌رفت‌ها و تحولات در باره‌ی صلح افغانستان، تصامیم اخیر کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌‌، کنفرانس مسکو و ترکیه در باره‌ی صلح افغانستان، مذاکرات دوحه، تسریع روند مذاکرات و کاهش خشونت ها گفتگو کرده اند.

گفته می شود خلیلزاد در دومین سفرش به کابل تاکنون با صلاح الدین ربانی و عبدالرب رسول سیاف نیز دیدار و در خصوص روند صلح گفتگو کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *