جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کمیسیون حقوق بشر ممنوعیت دختران از ترانه خوانی در مکاتب را خلاف قانون اساسی خواند

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

یک روز پس از اعلام وزارت معارف مبنی بر ممنوعیت ترانه خوانی دختران بالای ۱۲ سال در مکاتب کمیسیون حقوق بشر می گوید که همه اطفال دختر و پسر می‌توانند از حقوق شان مساویانه و آزادانه در محدوده قوانین استفاده کنند و ایجاد هر نوع محدودیت خلاف قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل است.

کمیسیون حقوق بشر امروز پنج‌شنبه (21حوت) در اعلامیه ای گفته است که حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس، است.

این کمیسیون افزوده که همه اطفال دختر و پسر می‌توانند از حقوق خویش به صورت مساویانه و آزادانه در محدوده قوانین استفاده کنند.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده: «ایجاد هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل، است.»

این کمیسیون خاطرنشان کرده که انتظار می‌رود هر نوع تصمیم وزارت معارف جهت خودداری از اشتراک کودکان در نشست‌ها و برنامه‌های عمومی، تجلیل و پذیرایی، در راستای حمایت از اصول آزادی، برابری و حفظ منافع علیای کودکان باشد و ترویج‌کننده تبعیض جنسیتی نباشد.

ممنوعیت ترانه خوانی دانش آموزان دختر در مکاتب

این در حالی است که روز گذشته ریاست معارف شهر کابل در مکتوبی ارسالی  به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و سوادآموزی هدایت داده بود که پس از  دانش‌آموزان دختر بالاتر از سن ۱۲سال اجازه‌ی اجرا و خواندن ترانه و سرود را در محافل عمومی ندارد.

در این مکتوب گفته شده بود که تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.

ریاست معارف همچنان تاکید کرده بود که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد تمرین و آموزش داده نشود.

این تصمیم وزارت معارف با واکنش گسترده شهروندان نیز همراه شده بود، نجیبه ارین سخنگوی وزارت در توضیح این تصمیم گفته بود این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان به دلیل حجم زیاد درسی دانش آموزان دوره متوسطه و لیسه گرفته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان