جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ممنوعیت ترانه خوانی دانش آموزان دختر؛ تصمیم تازه وزارت معارف جنجالی شد!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از آنکه وزارت معارف اعلام کرده که ترانه خوانی و اجرای سرود از سوی دختران بالای سن 12 در مکاتب دولتی و خصوصی ممنوع است. این تصمیم با واکنش های کاربران فضای مجازی همراه شده است. شماری از کاربران این تصمیم را آمادگی برای ورود طالبان خوانده اند.

ریاست معارف شهر کابل در مکتوبی به تمامی مکتب‌های دولتی و خصوصی دستور داده است که از این پس، دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال اجازه خواندن سرود و ترانه را در برنامه‌های رسمی و مردانه ندارند.

در بخشی از این مکتوب که در صفحات اجتماعی منتشر شده آمده است: «مجالسی‌که اشتراک‌کنندگان آن صد فیصد اناث باشد، از این امر مستثنا می‌باشند.»

ریاست معارف شهر کابل در این مکتوب خاطرنشان کرده که باید تلاش شود تیم ترانه خوانی دانش آموزان دختر مکاتب طوری تنظیم شود که سن آنان از 12 سال بالا نباشد.

در این مکتوب به مکاتب هدایت داده شده است که تیم های ترانه خوانی دختران که سن آنان بالاتر از 12 سال است بجز از مربیان و معلمین زن از طرف مربیان و معلمین مرد آموزش و تمرین نیز داده نشود.

ریاست معارف کابل هشدار داده که در صورت تخلف مکاتب از این مکتوب با متخلفین آن برخورد قانونی می کند.

واکنش ها به این تصمیم

پس از انتشار این تصمیم وزارت معارف شماری از  کاربران شبکه های اجتماعی از رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف انتقاد کرده و این تصمیم را «طالبانی» خوانده ‌اند.

سالم حسنی مشاور رییس جمهور در واکنش به این تصمیم نگاشته است: «ما به عقب بر نمی‌گردیم، به جز وزارت معارف!»

حسنی افزوده که اقدامات وزارت معارف، یکی از دیگری «خنده‌دار تر» است. به گفته او اگر تصمیم گرفته شود که از شاگردان مکاتب برای «تزیین و دکوریشن محافل سیاسی» کار گرفته نشود، امر معقول است؛ اما این‌که فقط شرکت دختران بالای ۱۲ سال در محافل و گروپ‌های سرود خوانی منع شود، «تحجر گرایی محض و مزخرف» است.

جواد ناجی یکی دیگر از کاربران نگاشته است که جمهوریت برای ورود طالبان آمادگی می‌گیرد.

ناجی با یادآوری این تصمیم وزارت معارف گفته است: «آقای صالح! تا آمدن «مکتب حقانیه» برای اخذ امتحان دینی یکبار به خود و مکاتب خود نگاه کنید.»

امید رحمت الله یکی از کاربران توییتر این تصمیم وزارت معارف را تحفه روز زن خوانده گفته که دختران دیگر در مجالس ترانه نخوانند چون مردها «تحریک» می‌شود.

او تاکید کرده که وقتی ۸ مارچ می‌رسد فیس‌بوک و دیگر صفحات مجازی پر می‌شود از تبریک گفتن، تجلیل کردن و گل سرخ هدیه دادن به زنان و مخصوصا به زنانی که در روابط اجتماعی فعال اند.

به گفته او دو روز نگذشته که اطلاعیه آن هم از طرف معارف پخش می‌شود که دختران بالای دوازده سال و زیر ۱۸ حق اجرا کردن ترانه را در مجالس که مرد حضور دارد را ندارند.

یاسر احمدی از کاربران دیگر توییتر به گونه طنز آمیز نگاشته است: «بعد از وزارت معارف، وزارت ترانسپورت هم به تمام موترهای شهری دستور داد دختر خانم‌های که سن شان بالای 12 سال است حق سوار شدن موتر را ندارند.»

جاوید رمضانی نیز در واکنش به این تصمیم نگاشته است که طرح‌های وزارت معارف نشان می‌دهد که مسوولین این وزارت قصد دارند قبل از آمدنِ طالبان، صدای دختران را در گلو خفه کنند.

رمضانی گفته: «جالب‌ اما این‌جاست که سرپرست این وزارت یک خانم است. اصلاً خانم رنگینه با کدام منطق می‌خواهد دیوار به این بلندی را بر علیه آواز دختران جامعه بنا کند؟»

او همچنان خواهان کمپاین گسترده در شبکه‌های اجتماعی برای برکناری سرپرست وزارت معارف و رییس معارف کابل شده است.

آرین آروین نیز گفته است که وزارت معارف می‌خواست مکاتب را داخل مدارس دینی ببرد، اما چون نتوانست، حالا می‌خواهد کم کم خودِ مکاتب را تبدیل به مدارس دینی کند.

به گفته او «این نوع نگاه به دختران خُردسال، این‌گونه دسته‌بندی و وضع چنین قوانین، فقط می‌تواند از سوی کسانی باشد که همان اندیشه‌ی آشنای طالبانی و داعشی را دارند.»

توضیح وزارت معارف چیست؟

در همین حال نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف در پیام ویدیویی ارسالی به رسانه ها گفته است این تصمیم به درخواست مکرر دانش آموزان و والدین دانش آموزان مبنی بر اینکه در دوره متوسطه و لیسه حجم درس ها زیاد است و دانش آموزان نمی توانند در کنار فراگیری دروس شان به برنامه تشریفاتی و اجرای برنامه ها و ترانه ها نیز وقت بگذارند گرفته شده است.

خانم آرین توضیح داده که بر این اساس تصمیم بر این است که در اجرای ترانه ها و سرود ها از دختران و پسران که در دوران ابتداییه مصروف اموزش اند کمک گرفته شود.

به گفته او به دلیل چالش ویروس کرونا در سال 1399 برنامه وزارت معارف این است که سال 1400 برنامه آموزش زنجیره ای صنف های متوسطه و لیسه دایر شود و این تصمیم بر این اساس نیز اتخاذ شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان