جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تلاش برای توانمندی زنان؛ اشتراک زنان در بازار کار 10 درصد کاهش یافته است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با تلاش ها برای توانمند سازی زنان مسوولان در وزارت اقتصاد می‌گویند که نابسامانی‌ها و تاثیرات ناشی از ویروس کرونا سبب شده است که اشتراک زنان در بازار کار افغانستان 10 در صد کاهش داشته باشد.

محمدنبی سروش، معین وزارت اقتصاد امروز سه شنبه (۱۹ حوت) در کنفرانس ملی توانمندی زنان گفت که در سال مالی ۱۳۹۹ براساس سروی اداره احصاییه و معلومات حدود 16.5 درصد زنان در بازار کار مشارکت داشتند که در تناسب به سال 1395 کاهش 10 درصدی را نشان می دهد.

سروش دلیل کاهش حضور زنان در بازار کار را نابسامانی و شیوع ویروس کرونا خوانده افزود که این دو عامل سبب شده که صدمه کلان به متشبثین کوچک و متوسط و اصناف وارد شود.

او گفت که آمار وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که ۵۳ درصد نیروی کار زنان در صنایع و تولید، ۱۹ درصد در زراعت و 4.8 درصد در سکتور خدمات اشتغال دارند.

به گفته او رشد نفوس در افغانستان سریع است و این کشور 2.14 درصد رشد نفوس دارد و این در حال افزایش است. به گفته او سالانه بیش از 600 هزار نفر در نفوس و بیش از 400 هزار نفر در بازار کار اضافه می شود.

سروش رشد نفوس را درصورت عدم مدیریت درست اقتصادی چالش اساسی خوانده گفت که 48 درصد نفوس افغانستان زیر سن 15 سال اند.

تلاش برای توانمندی زنان

از سوی هم نذیر کریمی معین پالیسی وزارت مالیه در این نشست گفت که در بودجه سال مالی 1400 مبلع 2.8 میلیارد افغانی از وجوه اختیاری و کمک های بین المللی برای تقویت و توانمندی زنان اضافه شده است.

کریمی خاطرنشان کرد که مبلغ 300 میلیون افغانی نیز برای استخدام معلمین اناث جداگانه تخصیص داده شده که در روستا ها و تحت بودجه وزارت معارف به مصرف می رسد.

به گفته او یک پروژه جدید انکشافی جهت توانمند سازی زنان کوچی هم در نظر است که برای آن 30 میلیون افغانی در بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

معین پالیسی وزارت مالیه در این نشست تاکید کرد که بیش از نیم بودجه ملی افغانستان را کمک های خارجی تشکیل می دهد و در حدود 75 درصد مصارف سکتور عامه نیز از کمک های خارجی تمویل می شود. او گفت: «ارقام خارج از بودجه درشت است. مصارف خارج بودجه دونر در استقامت های که اولویت های ملی ما نیست زیاد است».

کنفرانس ملی توانمند سازی اقتصادی زنان که امروز آغاز شده قرار است برای دو روز ادامه داشته باشد و در این کنفرانس موضوعات تخنیکی مربوط به چگونگی توانمند سازی زنان مورد گفتگو قرار می گیرد.

حسینه صافی، سرپرست وزارت امور زنان گفت: «برنامه امروز ما مشخص برای این است که ما نقشه راه توانمندی اقتصادی زنان را در افغانستان تعریف می‌کنیم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان