جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

غنی: پاکستان جنگ اعلام ناشده را پایان دهد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در ادامه انتقاد های مقامات افغانستان از پاکستان رییس جمهور غنی می گوید اسلام آباد باید این جنگ اعلام ناشده را خاتمه دهد و افغانستان آزاد، مستقل و دیموکراتیک را بپذیرد.

رییس جمهور غنی امروز دوشنبه (18حوت) در مراسم اختتامیه کنفرانس منطقوی «امن و ثبات» که در آن شماری از بزرگان و زنان از جنبش تحفظ پشتون و حزب عوامي ملی از خیبر پشتونخوا و خیبر پشتونخوای جنوبی پاکستان نیز حضور داشتند در ارگ ریاست جمهوری گفت که حکومت افغانستان متعهد است که بحران کنونی را به گونه اساسی به پایان برساند.

غنی تاکید کرد که پاکستان باید به جنگ اعلام ناشده با افغانستان خاتمه دهد و افغانستان آزاد، مستقل و دیموکراتیک را بپذیرد.

او در این نشست همچنان بخاطر تغییرات اساسی در زندگی باشندگان دو سوی خط دیورند، بر افزایش تجارت تاکید کرده، افزوده که خواست دو طرف تجارت است.

او خاطرنشان کرد که برای باشندگان دو سوی خط دیورند یک کمپنی مشترک ترانسپورتی ایجاد شود و او در این خصوص به گونه کامل همکاری می کند.

رییس جمهور همچنان به وزارت امور سرحدات و قبایل هدایت داد که بخاطر بازسازی اساسی آرامگاه غنی خان شاعر پشتون، تلاش خود را آغاز کند.

ادامه انتقاد ها از پاکستان

رییس جمهور غنی در حالی از پاکستان انتقاد می کند که مقامات حکومتی افغانستان همواره پاکستان را به پشتیبانی از گروه طالبان متهم کرده اند. روز گذشته حمدالله محب مشاور امنیت ملی نیز گفته بود که گفتگو با طالبان به ختم دائمی جنگ در کشور منجر نمی‌شود از این رو با حامیان خارجی این گروه نیز باید گفتگو صورت گیرد.

محب افزوده بود که جنگ جاری افغانستان تنها بعد داخلی ندارد وگر نه تاکنون به پایان می‌رسید. به گفته او عوامل بزرگ خارجی پشت ادامه این جنگ نهفته است و برای تامین صلح دائمی در کشور با حامیان خارجی طالبان نیز باید مذاکره شود.

از سوی هم احمدنادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان روز گذشته تاکید کرده بود که برای موفقیت روند جاری صلح افغانستان تعذیرات مشخص بین‌المللی بر حامیان خارجی طالبان از جمله پاکستان باید وضع شود.

به گفته نادری پاکستان در گفتار به گونه پی در پی مدعی شده است که خواستار ختم جنگ در افغانستان است اما تاکنون از استراتیژی ادامه جنگ در افغانستان دست برنداشته و هیچ گونه اقدامی برای ختم جنگ انجام نداده است.

به باور او امتیاز دهی به پاکستان برای تشویق این کشور به تغییر رویکرد خود نسبت به افغانستان نادرست است.

نادری وضع تعذیرات بین‌المللی بر مقام‌های ارشد پاکستان و اعمال فشار بر این کشور برای قطع حمایت اسلام‌آباد از طالبان را ضروری خوانده بود.

تاکنون مقامات پاکستانی در خصوص این اظهارات مقامات افغانستان اظهار نظر نکرده اند اما اسلام آباد پیش از این همواره وجود پناه گاه های امن برای طالبان و حمایت از این گروه را رد کرده است.

همزمان با این وزارت سرحدات اقوام وقبایل کنفرانس دو روز تحت عنوان «امن و ثبات» را با اشتراک شماری از چهره های پشتون آن سوی خط دیورند برگزار کرده است.

اشتراک کنندگان امروز در ختم این کنفرانس تفاهم‌نامه ای را نیز امضا کرده اند که در آن از افزایش تجارت در دو سوی خط دیورند و برقراری صلح در افغانستان که در آن قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیت ها و دستآوردهای دودهۀ گذشته حفظ شود حمایت شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان