گفتگو های صلح؛ از درخواست تعزیرات بر پاکستان تا پیشنهاد گفتگو با حامیان خارجی طالبان

توسطفریدون حسنی

اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با تحرک تازه در روند گفتگو های صلح حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید، گفتگو با طالبان به ختم دائمی جنگ در کشور منجر نمی‌شود از این رو با حامیان خارجی این گروه نیز باید گفتگو صورت گیرد.  اما احمدنادر نادری سخنگوی هیئت مذاکره خواهان وضع تعزیرات بر پاکستان است.

حمدالله محب امروز یک‌شنبه (17حوت) در کنفرانس«امن و ثبات» در کابل گفت که تنها مذاکره با طالبان افغانستان را به ثبات دایمی نمی‌رساند، اما این مذاکره به صلح موقتی با طالبان منجر خواهد شد.

محب افزود که جنگ جاری افغانستان تنها بعد داخلی ندارد وگر نه تاکنون به پایان می‌رسید. به گفته او عوامل بزرگ خارجی پشت ادامه این جنگ نهفته است.

او تاکید کرد که برای تامین صلح دائمی در کشور با حامیان خارجی طالبان نیز باید مذاکره شود.

مشاور امنیت ملی فرصت پیش‌آمده برای صلح را «تاریخی» خواند اما خاطرنشان کرد که در شرایط حاضر زمینه ختم کامل جنگ در افغانستان مساعد شده است.

به گفته او، افغانستان در تاریخ خود ثبات را تجربه نکرده. به باور او ثبات حالتی است که افغانستان بتواند برنامه‌ای را برای ۵۰ سال آینده طرح کند و به مرحله اجرا بگذارد.

محب تاکید کرد که مذاکرات کنونی می‌تواند سبب تشکیل جدید بین رهبران جمهوریت و طالبان شود و به جنگ جاری خاتمه دهد.

در نشست «امن و ثبات» که شماری از باشندگان آن سوی خط دیورند نیز اشتراک کرده بود مشاور امنیت ملی گفت که از کنفرانس امن و ثبات انتظار می‌رود که راهکاری را برای تأمین امنیت در دو طرف خط دیورند پیدا کند و نتایج این نشست تنها یک قطع‌نامه نه بلکه یک رهنمود برای تأمین ثبات دایمی برای حکومت باشد.

تاکید بر وضع تعزیرات بر پاکستان

احمدنادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان نیز که امروز در یک نشست خبری در کابل سخن می زد گفت که برای موفقیت روند جاری صلح افغانستان تعذیرات مشخص بین‌المللی بر حامیان خارجی طالبان از جمله پاکستان باید وضع شود.

نادری افزود که پاکستان در گفتار به گونه پی در پی مدعی شده است که خواستار ختم جنگ در افغانستان است اما تاکنون از استراتیژی ادامه جنگ در افغانستان دست برنداشته و هیچ گونه اقدامی برای ختم جنگ انجام نداده است.

این عضو هیئت مذاکره کننده حکومت تاکید کرد که امتیاز دهی به پاکستان برای تشویق این کشور به تغییر رویکرد خود نسبت به افغانستان نادرست است و جامعه جهانی باید تعذیرات مشخصی را بر پاکستان وضع کند.

به گفته او وضع تعذیرات بین‌المللی بر مقام‌های ارشد پاکستان و اعمال فشار بر این کشور برای قطع حمایت اسلام‌آباد از طالبان ضروری است.

نادری در مورد جریان مذاکرات دوحه گفت که در ظرف یک ماه گذشته که گفت‌وگوهای صلح در قطر از سر گرفته شده، بحث‌های جدی روی ختم جنگ در کشور صورت نگرفته است.

او ابراز امیدواری می‌کند که با تحولات جدیدی که در روند صلح کشور رونما شده، این گفت‌وگوها به صورت جدی آغاز شود.

این همه در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان که به تازگی دور تازه از سفرش برای صلح را آغاز کرده است طرح تازه با خود آورده که در آن حکومت مشارکتی نیز شامل است.

رییس جمهور غنی روز گذشته بدون اشاره به این طرح آمریکا گفت که هر نهادی میتواند طرح ها و برنامه های «خیالی» خود را داشته باشد اما به گفته او قانون اساسی و اصل انتخابات در افغانستان غیر قابل معامله است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *