پایان حضور سه روزه در کابل؛ خلیلزاد: با مقامات افغان در مورد بدیل و گزینه های مختلف برای پیشبرد صلح گفتگو کردم

توسطفریدون حسنی

اسفند ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان می گوید که در سه روز حضورش در کابل و دیدار با مقامات حکومت، رهبران سیاسی و جامعه مدنی افغانستان روی گزینه‌های مختلف برای تسریع روند صلح گفتگو کرده است.

زلمی خلیلزاد امروز پنج‌شنبه (14حوت) در رشته توییت های نگاشته است که حکومت افغانستان و طالبان باید راهی برای حل و فصل سیاسی و برقراری آتش‌بس دایمی و جامع پیدا کنند.

خلیلزاد تاکید کرده که در سفرش به کابل با مقامات حکومت، جامعۀ مدنی، رهبران زن و چهره‌های سیاسی گفتگو کرده و آنچه برای دیپلماسی و جلب حمایت گسترده‌تر جهانی به منظور کمک‌ به افغان‌ها برای پیشرفت سریع‌تر در روند صلح نیاز است را بیان کرده است.

او تاکید کرده: «در کابل، من در مورد بدیل‌ها و گزینه‌های مختلفی برای پیشبرد روند پیشبرد بحث کردم. آنچه شنیدم دلگرم شدم. حمایت گسترده‌ از نیاز به حرکت سریع‌تر و تحقق صلح عادلانه و پایدار که افغان‌ها خواهان و شایسته آن هستند، وجود دارد.»

در همین حال ندا پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفته است که زلمی خلیل‌زاد برای کسب حمایت منطقه‌یی و بین‌المللی از تلاش‌های صلح به هدف دستیابی به راه حل سیاسی در افغانستان، تلاش می‌کند.

پرایس تاکید کرده که خلیلزاد برای دیدار با نمایندگان طالبان اکنون در دوحه قطر است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفتگوهای آقای خلیل‌زاد در کابل را «مثمر» خوانده افزوده که خلیل‌زاد در قطر باز هم به این تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و در صورت لزوم به کشورهای منطقه سفر خواهد کرد.

طرح تازه برای صلح

زلمی خلیلزاد در حالی تایید می کند که او با مقامات افغانستان در مورد گزینه های مختلف برای تسریع روند صلح گفتگو کرده است که روز گذشته رسانه ها به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بودند که خلیلزاد در روزهای اخیر با مقام‌های افغان در مورد گزینه‌های مختلف به شمول ایجاد یک حکومت مشارکتی گفتگو کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی بدون ذکر نامش گفته است که پیشنهادهای درباره آینده افغانستان، چگونگی گذار از وضعیت، تطبیق دوره انتقالی و چگونگی آن، چگونگی مشارکت جوانب از موضوعاتی اند که با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه و چهره‌های سیاسی افغان در میان گذاشته شده است.

به گفته این مقام تلاش ها برای پیشرفت روند صلح افغانستان جریان دارد که در آن نقش سازمان ملل متحد بیشتر شود و نیز نماینده‌ای از این سازمان تعیین شود تا با زلمی خلیلزاد و نمایندگان خاص سایر کشورها برای افغانستان در بخش صلح همکاری کند.

در همین حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری امروز در مراسم گرامی داشت از سالیاد «شهید وحدت ملی» عبدالعلی مزاری در تالار لویه جرگه گفت که صلح یک جانبه معنایی جز تسلیم شدن ندارد.

دانش تاکید کرد: «بهترین میکانیزم صلح پایدار، مشارکت عادلانه همه جوانب به شمول گروه طالبان در نظام جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات است. تعیین سرنوشت سیاسی مردم جز از طریق انتخابات عمومی از هیچ طریق دیگری مانند اهل حل و عقد و مشابه آن امکان پذیر نیست.»

او افزود که بدون انتخابات کشور به بحران عمیق تر دیگری فرو خواهد رفت و هیچ کسی یک نظام تحمیلی یا نظامی را که مبتنی بر انتخابات و اراده عمومی مردم نباشد نخواهد پذیرفت.

معاون دوم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که تأکید حکومت بر این است که هیچ طرحی نباید در غیاب دولت افغانستان و بدون در نظر گرفتن منافع ملی و تنها بر اساس خواست خارجی ها مطرح شود.

به گفته او هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *