جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

دادخواهی برای خبرنگاران؛ آمریکا و آلمان خواهان پایان مصوونیت از مجازات عاملان قتل خبرنگاران شد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

آمریکا و آلمان خواهان توقف خشونت علیه خبرنگاران و نیز پایان دادن به معافیت از مجازات عاملان ترور خبرنگاران شده اند.

سفارت امریکا در کابل امروز چهارشنبه (14حوت) در توییتی خواهان توقف فوری خشونت علیه خبرنگاران شده و گفته است که از تحقیقات سریع و پیگرد قانونی عاملان ترور خبرنگاران، حمایت می‌کند.

سفارت آمریکا همچنان خوهان پایان دادن معافیت از مجازات عاملان قتل خبرنگاران و محافظت از آزادی بیان و خبرنگاران شده است.

این سفارت با اشاره به ترور یما سیاوش گرداننده‌ی پیشین تلویزیون خصوصی طلوع نیوز تاکید کرده که با گذشت نزدیک به چهار ماه، عاملان آن هنوز هم شناسایی نشده‌اند.

از سوی هم سفارت آلمان در کابل نیز گفته است که مصونیت از مجازات باید خاتمه یابد.

سفارت آلمان تاکید کرده: «ما از دولت افغانستان میخواهیم که فورا تحقیق شفاف و مستقلی را در مورد این قتل های هدفمند آغاز کند و عاملان آنرا به محکمه بکشاند.»

به گفته سفارت آلمان زمان دفاع از آزادی مطبوعات و محافظت از خبرنگاران رسیده است.

ادامه ترور خبرنگاران

این در حالی است که افغانستان در پنج ماه اخیر گواه افزایش ترور های هدفمند خبرنگاران و کارمندان رسانه ای بوده است که بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی نی حامی رسانه های آزاد افغانستان در 12 هفته‌ی اخیر، هفت خبرنگار و کارمند رسانه و 3 عضو خانوده‌ی یک خبرنگار به قتل رسیده است.

نی تاکید کرده که حکومت افغانستان با وجود درخواست‌های مکرر جامعه‌ی خبرنگاری و خانواده‌های قربانیان، قادر به دست‌گیری و به پنجه‌ی قانون سپردن عاملین این قتل‌ها نشده است.

این در حالی است که در ادامه قتل های هدفمند خبرنگاران در افغانستان به تاریخ ۱۷ عقرب یما سیاوش، مجری سابق تلویزیون طلوع نیوز در ولایت کابل و پس از آن به تاریخ ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند در انفجار جان باختند.

به تاریخ ۲۰ قوس ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد و یک روز پس از آن فردین امینی گوینده تلویزیون اریانا در کابل به قتل رسید. هر چند نهادهای امنیتی قتل امینی را خودکشی گزارش داده اند اما خانواده او می گوید که آقای امینی ترور شده است.

پس از این رویداد ها رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و اسوشیتدپرس که ریاست اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی را برعهده داشت نیز به تاریخ 1 جدی و به تاریخ ۱۲ جدی بسم‌الله عادل ایماق ‌مدیرمسوول رادیو صدای غور در منطقه‌ی «بره‌خانه» در غرب شهر فیروزکوهاز سوی افراد مسلح ترور شدند.

در آخرین مورد از ترور های هدفمند علیه خبرنگاران روز گذشته سه کارمند زن رادیو تلویزیون «انعکاس» هنگام رفتن از وظیفه به سوی خانه ترور شدند.

هرچند مسوولیت این ترور را گروه داعش به عهده گرفته است اما حکومت افغانستان طالبان را عامل این رویداد خوانده است. پیش از نیز سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) اعلام کرده بود که افغانستان یکی از کشور‌های مرگبار برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان