شورای امنیت: شواهدی مبنی بر قطع روابط طالبان با القاعده وجود ندارد

توسطفریدون حسنی

اسفند ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با دستور تازه رهبری طالبان به جنگجویان این گروه مبنی بر اطمنیان از عدم حضور تروریستان خارجی درمیان آن ها شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که شواهدی مبنی بر قطع روابط القاعده با طالبان وجود ندارد.

رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی امروز چهارشنبه (6حوت) در توییتی گفته است که تا کنون هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند طالبان با سایر گروه‌های تروریستی قطع رابطه کرده اند.

اندر افزوده که گروه طالبان و القاعده دارای اشتراکات ایدئولوژیک اند و حتی به تقسیم جغرافیایی کشورها اعتقاد ندارند.

سخنگوی شورای امنیت تاکید کرده که طالبان همواره تعهدات شان را نقض کرده، به خشونت‌ها ادامه داده و رابطه‌ی شان را با گروه‌های تروریستی حفظ کرده‌اند.

اندر خاطرنشان کرده: «طالبان بر خلاف وعده‌هایی که داده بودند، سطح خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند. هنوز هم در صفوف طالبان، تروریستان خارجی به شمول القاعده می‌جنگند.»

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان که یکسال پیش در شهر دوحۀ قطر امضا شد، طالبان به قطع روابط با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، کاهش خشونت و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تعهد کرده اند.

دستور تازه رهبری طالبان به جنگجویان این گروه

این در حالی است که کمیسیون نظامی طالبان به جنگ‌جویان این گروه در تمامی ولایت‌ها به تازگی دستور داده است تا از پناه دادن به جنگ‌جویان خارجی در صفوف شان، خودداری کنند.

در فیصله کمیسیون نظامی طالبان که در صفحات اجتماعی نیز منتشر شده آمده است که جنگ‌جویان طالبان از جا به‌جایی جنگ‌جویان خارجی در صفوف این گروه و پناه دادن به آنان به گونۀ خودسر، خودداری کنند.

کمیسیون نظامی طالبان هشدار داده است که هرگاه چنین کاری صورت گیرد، مسوولان ولایتی طالبان از سمت‌های شان برکنار، واحدهای جنگی شان منحل و برای مجازات‌ به کمیسیون نظامی معرفی می‌شوند.

این دستور پس از ان صادر شده است که حکومت ایالات متحده سرگرم ارزیابی توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکاست و نیز مذاکرات بین الافغانی در دوحه پس از قریب به دوماه از سر گرفته شده است.

پیش از این ادموند فیتون براون، هماهنگ کنندۀ تیم نظارتی سازمان ملل متحد از قطع نشدن رابطۀ طالبان با شبکۀ القاعده خبر داده‌ گفته بود که طالبان با وجود تعهد در توافقنامه دوحه با امریکا، به قطع همکاری با گروه‌های هراس‌افگن، به شبه نظامیان خارجی اجازه می‌دهند تا در افغانستان آموزش ببینند و جنگجویان را در کنار نیروهای خود مستقر کنند.

او تاکید کرده بود که طالبان رابطه نزدیک با القاعده را ادامه داده‌ و نیز رهبری بلند پایه القاعده زیر حمایت طالبان است.

اداره سرمفتش وزارت دفاع ایالات متحده نیز چندی قبل در گزارش خود گفته بود که اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و اداره طالبان مدغم شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *