افزایش تلفات پس از آغاز مذاکرات صلح؛ افغانستان در میان مرگبارترین مکان ها برای غیرنظامیان قرار دارد

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

هیئت معاونیت ملل متحد (یوناما) در تازه ترین گزارش اش در باره تلفات غیرنظامیان در افغانستان اعلام کرده که تلفات غیر نظامیان پس از آغاز مذاکرات صلح افزایش یافته و این کشور در جمع کشنده ترین مکان ها برای غیرنظامیان قرار دارد.

یوناما امروز سه‌شنبه (5حوت) در گزارش تازه اش گفته است که به تعقیب آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتمبر شمار کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است و در منازعات مسلحانه سال ۲۰۲۰ به غیرنظامیان به میزان «وحشتناک» آسیب وارد شده است.

در گزارش یوناما آمده است که برای هفتمین سال متوالی سالانه بیش از سه هزار غیرنظامی در افغانستان کشته اند و این افغانستان را در میان کشنده ترین مکان ها برای افراد ملکی در جهان قرار داده است.

یوناما افزوده که از مجموع تلفات غیرنظامیان 43 درصد آنان را تلفات زنان و کودکان تشکیل می دهد که در جریان یک سال گذشته به دو هزار 619 کودک و یک هزار 146 زن تلفات وارد شده است.

براساس این گزارش زنان بیشتری در درگیری ها در سال ۲۰۲۰ در أفغانستان کشته شده اند.

در این گزارش گفته شده که در سال 2020 میلادی هشت هزار 820 غیرنظامی کشته و زخمی شده اند که از میان سه هزار 35 نفر کشته و 5 هزار 785 نفر زخمی شده اند و برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ بدینسو به کمتر از ده هزار نفر رسیده است.

افزایش تلفات غیرنظامیان پس از آغاز مذاکرات صلح

یوناما در گزارش خود تاکید کرده که مذاکرات صلح میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر که از ۱۲ سپتمبر آغاز شده است تاکنون نتوانسته به میزان آسیب به غیرنظامیان که شاخص اصلی میزان خشونت است کاهش دهد. به گفته این نهاد بین المللی پس از آغاز مذاکرات نه تنها که خشونت ها کاهش نیافته بلکه با روندها و عواقب نگران کننده افزایش داشته است.

یوناما تصریح کرده که برای اولین بار از زمان شروع ثبت سیستماتیک تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۰۹، یوناما افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان را در ربع چهارم سال گذشته میلادی در مقایسه با ربع سوم آن ثبت کرده است.

هیئت معاونیت ملل متحد خاطرنشان کرده که در کنار افزایش کلی خشونت، با پایان سال، مردم با موجی از قتل های هدفمند غیرنظامیان از جمله فعالان رسانه ای، فعالان جامعه مدنی، اعضای قضایی و کارمندان دوایر ملکی، و همچنین اعضای خانواده افراد نظامی مواجه بودند.

دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفته است: «سال ۲۰۲۰ میتوانست سال صلح در افغانستان باشد. در عوض، هزاران فرد ملکی افغان به دلیل درگیری ها از بین رفته است.»

او افزوده که هدف اصلی این گزارش ارایه حقایق و توصیه ها به طرفین منازعه است، تا آنها گام های فوری و مشخصی برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان بردارند.

لاینز تاکید کرده که بهترین راه برای محافظت از افراد ملکی برقراری آتش بس بشردوستانه است.

مخالفین دولت عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان بوده اند

در گزارش یوناما آمده است که عناصر مخالف دولت در سال ۲۰۲۰ باعث بیشترین تلفات غیرنظامیان (62درصد) بوده اند که از میان گروه طالبان مسوول 46 درصد و داعش مسوول 8 درصد آن است.

در این گزارش همچنان گفته شده که نیروهای طرفدار دولت باعث یک ربع تلفات غیرنظامیان در سال 2020 اند که ۲۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می دهد و تنها نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان 22 درصد تلفات غیرنظامیان را باعث شده اند.

یوناما اضافه کرده که کاهش کلی تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ به دلیل عواملی از جمله تعداد کم حملات انتحاری عناصر مخالف دولت بوده است.

در این گزارش یوناما آمده است که تعداد تلفات غیرنظامیانی که مسوولیت آن را هیچ طرفی به عهده نگرفته افزایش داشته است.

هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که به طور «شگفت انگیزی» نیروهای نظامی بین المللی در سال ۲۰۲۰ مسوول کمترین تعداد تلفات غیرنظامیان بوده اند.

واکنش طالبان به گزارش یوناما

دقایقی پس از انتشار این گزارش ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه ای گفته است که این گزارش عاملان اصلی تلفات غیرنظامیان را پنهان کرده است.

او مسوولیت 45 درصد تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان را رد کرده افزوده که این گزارش به اساس معلومات نادرست ترتیب شده و جزییاتی که این گروه به یوناما داده است مراعات نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *