شورای امنیت ملی: توافق‌نامه صلح دوحه نتوانسته منجر به صلح و قطع جنگ در افغانستان شود

توسطفریدون حسنی

اسفند ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با ادامه ارزیابی توافق‌نامه صلح دوحه از سوی حکومت آمریکا دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می گوید در هنگام امضای توافق‌نامه صلح دوحه میان ایالات متحده و طالبان، مشوره‌های لازم با حکومت افغانستان صورت نگرفته و از این رو این توافق‌نامه نتوانسته منجر به صلح و ختم جنگ شود.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی امروز یک‌شنبه (3حوت) در یک پیام ویدیویی افزوده که حکومت افغانستان مخالف خون‌ریزی در کشور است وحفاظت افغانستان را مسوولیت خود میداند.

سخنگوی شورای امنیت تاکید کرده که در این توافق‌نامه برخی اصطلاحاتی به کار رفته که حتا اندازه‌گیری تلفات انسانی را به اعداد مشخص کرده است.

به گفته او فروکش جنگ، کاهش خشونت و برخی اصطلاحاتی دیگر است که در آن معافیت و رضایت یک بخشی از جنگ معلوم می‌شود.

پیش از این نیز بارها مقامات حکومت افغانستان از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان اظهار نگرانی کرده بودند. رییس جمهور غنی نیز زمانی تاکید کرده بود که بخش از ماده های این توافق‌نامه مبهم است و نیاز به وضاحت دارد.

با وجود مخالفت ها باتوافق‌نامه دوحه اما حکومت افغانستان حاضر شد مطابق  با آن بیش از 5 هزار زندانی طالب را از بند رها کند.

توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان

شورای امنیت ملی در حالی از توافقامه دوحه به صورت صریح انتقاد می کند که از امضای این توافقنامه نزدیک به یک سال می گذرد. حکومت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن پس از روی کار آمدن بازنگری آن را روی دست گرفته است.

به تازگی وزیر خارجه آمریکا شام روز گذشته در این گفتگوی تلیفونی با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی گفته است، در حالی‌که ارزیابی و بازنگری وضعیت در افغانستان از سوی حکومت ایالات متحده ادامه دارد این کشور خواهان تسریع روند صلح و دست‌یافتن به یک توافق جامع و صلح پایدار در افغانستان است.

وزیر خارجه آمریکا بر یافتن راه حل سیاسی برای مشکل افغانستان تاکید و از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *