جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

افغانستان: چرا بلاتکلیفی ناتو می‌تواند مقدمه ای برای جنگ داخلی باشد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

نشر شده در: دویچه ووله

ناتو هیچ بیانیه مستقیمی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارائه نداده‌است. با این حال، وضعیت افغانستان روشن است: کابل و طالبان در حال آماده‌سازی برای بالا گرفتن خشونت‌ها هستند، اتفاقی که محتمل به نظر می‌رسد.

دبیرکل این اتحاد نظامی، جنز استولتنبرگ، روز پنجشنبه گفت که ناتو در مورد خروج یا زمان خروج از افغانستان هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده‌است.

استولتنبرگ پس از گفتگوها بین وزرای دفاع در بروکسل به خبرنگاران گفت: “ما با معضلات زیادی روبرو هستیم و هیچ گزینه آسانی وجود ندارد.”

وی گفت: “اگر ما بیش از اول ماه می در این کشور بمانیم، ریسک خشونت بالاتر و حملات بیشتر را علیه نیروهای‌مان داریم. اما اگر آنجا را ترک کنیم، این خطر وجود دارد که دستاوردهای حاصل را از دست بدهیم.”

توافقنامه‌ای که در فبروری سال 2020 بین طالبان و ایالات متحده منعقد شد، از همه نیروهای آمریكا و ناتو می‌خواهد كه در ازای كاهش خشونت و همکاری با دولت رئیس جمهور اشرف غنی از سوی طالبان، تا اول ماه می از افغانستان خارج شوند.

با این حال، طالبان حملات خشونت‌آمیز را افزایش داده و گفتگوهای به اصطلاح “بین الافغانی” با دولت هنوز راه به جایی نبرده‌است.

وزرای دفاع ناتو همچنین اظهار داشتند که تعامل آنها در افغانستان “به شرایط بستگی دارد”. آنها از طالبان خواسته‌اند تا به وعده‌های خود عمل کنند.

استولتنبرگ و طالبان اتفاق نظر دارند که مذاکرات صلح تنها راه پیشبرد است. اما مسیر پیش رو سرشار از موانع است.

آیا توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان دوام خواهد آورد؟

محمد نعیم، سخنگوی دفتر طالبان در قطر معتقد است که توافق آمریکا و طالبان در دوحه هنوز ثمربخش است. وی به DW گفت “در صورت لغو توافق نامه” هیچ  یک از دو طرف سود نخواهند برد “.

گزارش‌هایی ارائه شده‌اند مبنی بر اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، در حال بررسی توافق 2020 است كه توسط دولت پیشین، دونالد ترامپ منعقد شد. برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که توافقنامه دوحه امتیازات زیادی به شورشیان افغانستان می‌دهد.

اما نعیم می‌گوید که این توافقنامه “یک راه حل مناسب، معقول و منطقی” برای مشکلات افغانستان ارائه می‌دهد.

سخنگوی طالبان نگفت که اگر ناتو تصمیم بگیرد نیروهای خود را در افغانستان نگه دارد، ستیزه‌جویان چه خواهند کرد.

وی تأکید کرد: به جز پایبندی به توافق “هیچ راهی برای حل مشکلات موجود وجود ندارد”.

وزیر دفاع آلمان، آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با DW هشدار داد که اگر نیروهای ناتو بیش از مهلت مقرر اول ماه می باقی بمانند، ممکن است بی‌ثباتی بیشتری ایجاد کند.

کرامپ-کارنباوئر گفت: “آنچه روشن است – و این همان چیزی است که طالبان اعلام کرده‌اند – با تصمیم عدم ترک کشور تا 30 اپریل، سطح تهدیدها برای نیروهای بین المللی و همچنین برای ما افزایش می‌یابد، و به طور قابل‌توجهی هم افزایش می‌یابد.”

کرامپ-کارنباوئر افزود که ارتش آلمان در افغانستان برای “شیوه واکنش خود” در برابر وخیم شدن وضعیت امنیتی “به روش مناسب” آماده می‌شود.

بن بست؟

طالبان از زمان توافقنامه دوحه تاکنون به یک سرباز آمریکایی در افغانستان حمله نکرده‌اند. با این حال، حملات خود را به نیروهای امنیتی افغانستان و شهروندان برجسته افغانستان به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.

روز پنجشنبه، هنگامی که وزرای دفاع ناتو در حال بحث در مورد چگونگی پیشبرد موضوع افغانستان بودند، دو استاد دانشگاه کابل در یک انفجار هدفمند بمب کشته شدند. طالبان دست داشتن در این حملات را همچنان انکار می‌کنند، اما افزایش خشونت قطعاً روند صلح را تضعیف می‌کند.

حمیرا ثاقب، فعال حقوق بشر و عضو شورای عالی مصالحه ملی که در حال مذاکره با طالبان ‌است، اعتقاد دارد که مذاکرات داخل افغانستان به بن بست رسیده‌است. وی به DW گفت: “من امیدوارم که این مذاکرات به بن بست نرسیده باشد، اما قطعا دچار گسیختگی شده‌است.”

طالبان علاوه بر رایزنی‌های داخلی، چندین بار به پاکستان سفر کرده‌اند تا در مورد مذاکرات صلح گفتگو کنند. آنها همچنین به مسکو، تهران و ترکمنستان سفر کرده‌اند.

سفرهای آنها نشان‌دهنده پیچیدگی این انکارها و علاقه کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای به درگیری است. این امر همچنین هرگونه پیشرفت بالقوه در مذاکرات بین الافغانی را به تأخیر انداخته‌است. کارشناسان می‌گویند طالبان در تلاشند تا از طریق سفرهای خارجی نفوذ و اهمیت خود را نشان دهند.

دولت افغانستان همچنین تلاش می‌کند تا با شرایط جدید کنار بیاید.

واشنگتن باید تصمیم بگیرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اوایل روز پنجشنبه با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفتگو کرد تا درباره چگونگی بررسی روند توافق توسط دولت بایدن تبادل نظر کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که این دو اتفاق نظر داشتند که افغانستان به “یک توافق سیاسی عادلانه و بادوام و آتش بس دائمی و جامع” نیاز دارد.

ایالات متحده در پی حملات 11 سپتمبر، به منظور جلوگیری از استفاده افغانستان به عنوان پناهگاه تروریست‌های بین المللی، به این کشور حمله کرد. متحدان و شرکای ناتو نیز از آمریکا پیروی کردند.

نزدیک به دو دهه درگیری خونین جان بیش از 40000 غیرنظامی افغان را گرفته و صدها میلیارد دالر هزینه در بر داشته‌است.

اکنون به واشنگتن بستگی دارد که بخواهد به تعامل خود با افغانستان ادامه دهد یا نه. ناتو نیز، به احتمال زیاد از تصمیم بایدن پیروی خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان