تاکید طالبان بر خروج نیروهای بین المللی مطابق توافقنامه دوحه؛ ناتو تا رسیدن زمان مناسب در افغانستان می ماند

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو می گوید هیچ یک از متحدین این پیمان نمی‌خواهند این کشور را پیش از وقت مناسب ترک کنند. اما ملا برادر معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در دوحه در نامه سرگشاده به مردم آمریکا خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شده است.

استولتنبرگ دو روز قبل از برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفته است که هیچ یکی از متحدان نظامی این پیمان نمی‌خواهند بیشتر از زمان لازم در افغانستان بمانند اما افغانستان را پیش از زمان مناسب نیز ترک نخواهند کرد.

او افزود که وزیران دفاع ناتو روز پنجشنبه ۱۸ فبروری وضعیت افغانستان را ارزیابی کرده و انکشافات در آنجا را از نزدیک تحت بررسی قرار می دهند.

دبیرکل ناتو از طالبان نیز خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند و به تعهدات‌شان برای قطع رابطه با گروه‌های تروریستی بین‌المللی عمل کنند.

استولتنبرگ تاکید کرده که پیمان ناتو از مذاکرات صلح دوحه حمایت می‌کند و از طرفین نیز می‌خواهد از این فرصت تاریخی استفاده کرده و پیشرفت در این روند را سرعت بخشند.

ناتو در حالی برماندن در افغانستان تاکید می کند که مطابق توافقنامه امضا شده میان گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا حکومت دونالد ترامپ متعهد شده بود که نیروهای آمریکایی را به مدت 14 ماه (از تاریخ آمضای وافقتنامه تا ماه می سال روان) از افغانستان خارج می کند.

اما حکومت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن اعلام کرده است که توافقنامه آمریکا و طالبان را بررسی می کند.

پیش تر نیز وزارت دفاع آمریکا گروه طالبان را متهم کرده بود که به تعهدات شان در این توافقنامه پابند نبوده، خشونت ها را کاهش نداده و روابط شان با گروه‌های مانند القاعده قطع نکرده است.

تاکید طالبان بر پایبند ماندن آمریکا به توافقنامه دوحه

هرچند مقامات ناتو و آمریکا طالبان را به عدم پایبندی به موافقنامه دوحه متهم کرده است اما گروه طالبان تاکید دارد که این گروه به تعهدات شان به این توافقنامه پای بند بوده اند.

به تازگی ملا برادر معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در دوحه در نامه سرگشاده عنوانی مردم آمریکا نگاشته است که پیمان دوحه به این هدف امضا شده تا همه نیروهای نظامی خارجی، تمام پرسونل ملکی غیر دیپلماتیک آن ها، قراردادی های شخصی امنیتی و مربیان، مشاوران و پرسونل خدماتی شان در ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند.

ملابرادر نگاشته است که طالبان نیز در مقابل خروج نیروهای بین المللی متعهد شده که از خاک افغانستان به امنیت هیچ کشور ضرر نرسد.

او از آمریکا خواسته است که مطابق با تعهدات خود به تطبیق موافقتنامه متعهد بماند زیرا به گفته او تطبیق کامل این موافقنامه بهترین راه برای پایان دادن جنگ است.

ملابرادر در نامه خود تاکید کرده که گروه طالبان به تامین و تضمین همه آن حقوق زنان که اعطا کرده متعهد است و در خصوص مبارزه با مواد مخدر در تفاهم با جهانیان و در نتیجه اقتصاد بدیل، گام های لازم بر می دارد.

این در حالی است که مذاکرات بین الافغانی صلح در دوحه متوقف است و هیئت طالبان در سفرهای خارجی بسر می برند.

مقامات ارشد امنیتی حکومت افغانستان نیز بارها اعلام کرده است که گروه طالبان آمادگی جنگ تمام عیار برای سال آینده را می گیرد و از این رو حاضر به مذاکره نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *