واکنش ها به اظهارات حکمتیار؛ صالح هشدار رهبر حزب اسلامی را «فکاهی سیاسی» خواند

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از جنجالی شدن هشدار گلبدین حکمتیار مبنی بر محاصره ارگ و سقوط حکومت، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در واکنش تند و غیرمستقیم می گوید از مرحله راکت زدن به حرف زدن تکامل کرده است.

امرالله صالح امروز دوشنبه (27دلو) بدون اینکه از گلبدین حکمتیار نامی ببرد در صفحه فسبوک اش نگاشته است که دولت جمهوری افغانستان نیاز به آوردن اسلحه بصورت مخفیانه و قاچاقی ندارد.

صالح افزود که دولت همیشه نیازهای تسلیحاتی اش را بصورت واضح و مشروع برآروده ساخته و تدارکات تسلیحاتی نیز در صلاحیت های ریاست جمهوری است.

او تاکید کرده که رییس جمهور مصلحت آخر را تعیین میکند که از کدام مرجع خریداری سلاح صورت گیرد.

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «بیشتر ازچهل سال تلاش فرسایشی و افسرده کن توام با بغاوت، کودتاه، دسیسه، توطیه، جنگ و کشتار “موصوف” را به ارگ نرسانید. هیچ آدرس ضد افغانستان نیست که وی به آن مراجعه نکرده باشد و در فرجام بازهم به ارگ نرسید.»

او با اشاره تلویحی به پیوستن حکمتیار به روند صلح گفته است وقتی به بیرق ملی، قانون اساسی و نظام تمکین کرد به ارگ مهمان شد تا ساعاتی را در یک جمع بگذراند.

به گفته او این فرد آن ساعات را نیز ضایع ساخته و جریحه ایجاد کرده است.

اظهارات جنجالی حکمتیار

گلبدین حکمتیار روز گذشته در سخنرانی اش به مناسبت خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان گفته بود که بیش از ۳۰ هزار زندانی حزب اسلامی در زندان‌های افغانستان به‌سر می‌برند و ۱۰۰ تن دیگر نیز پس از امضای توافق‌نامه میان این حزب و حکومت بازداشت شده‌اند.

حکمتیار افزوده بود که اگر زندانیان این حزب به‌زودی و بدون قید و شرط آزاد نشوند، ارگ ریاست جمهوری را محاصره و اشرف غنی و اطرافیانش را بیرون می‌کند.

او با انتقاد از عدم آزادی زندانیان این حزب هشدار داد: «با گوش‌های باز بشنوید، شما که حمایت نیروهای اجنبی مغرورتان ساخته است، در آینده‌ی نزدیک، شاهد تظاهرات پرشکوهی در جاده‌های کابل که به ارگ برسد خواهید بود. اگر عقل تان به سر تان نیاید، این حرکت منجر به این خواهد شد که بساط تان جمع شود.»

او همچنان در باره «مقاومت دوم» نیز گفته بود که شماری از «ناافغان‌های ملت‌ستیز و جنگ طلب» شعارهای «مقاومت دوم» را به اشاره و دستور کشورهای جنگ طلب سر دادند.

او تاکید کرده بود که مقاومت اول این‌ افراد به فرار تا کولاب منجر شد.

واکنش ها به سخنان حکمتیار

در کنار واکنش معاون اول ریاست جمهوری صلاح الدین ربانی رییس حزب جمعیت نیز به سخنان آقای حکمتیار واکنش نشان داده گفته است: «همانگونه که جهاد مردم افغانستان یک رستاخیز اسلامی و ملی برای پاسداری از آزادی و استقلال کشور در برابر یک تجاوز و اشغال خارجی بود، مقاومت در برابر یک مداخله خارجی دیگر و گروه های تروریستی نیز به عنوان یک حرکت ملی، فصل پر افتخار تاریخ مبارزاتی مردم افغانستان است و جمعیت اسلامی افغانستان به آن می‌بالد».

ربانی با اشاره تلویحی به حکمتیار تاکید کرده که این رهبر جهادی میداند که مقاومت ملی دولت اسلامی، یکی از مستقل ترین حرکت ها در تاریخ مبارزات این سرزمین بوده است. به گفته او اگر دولت اسلامی آن زمان، در برابر مداخلات و فرمایشات خارجی تمکین می‌کرد، هیچ گروهی مشمول تروریست های بین المللی و یاران داخلی شان قدرت ظهور و ایستادگی در برابر دولت اسلامی را نداشت.

رییس جمعیت بدون اینکه از کسی نام ببرد خاطرنشان کرده در شرایطی که «عده ای» به تروریست های بین المللی بیعت کرده و در زیر چتر و حمایت آنها زندگی می‌کردند دولت اسلامی افغانستان، بدون پشتوانه خارجی در برابر تروریزم مقاومت کرده و فضای نسبی ای که امروز وجود دارد، ثمره قربانی آن ها است.

او در اخیر تصریح کرده در شرایطی که افغانستان نیاز به همدلی و همبستگی دارد، اظهارات «تخریش کننده و عقده مندانه» فاصله بیشتر میان گروه ها و نیروهای سیاسی و جامعه، پیامد دیگری ندارد.

عطامحمد نور نیز واکنش تند به این اظهارات حکمتیار نشان داده و رهبر حزب اسلامی را متهم به قتل عام 70 هزار نفر کرده است.

نور تاکید کرده که همان گونه که مقاومت اول را پیروزمندانه به موفقیت رسانده مقاومت دوم را در صورت نیاز و برای دفاع از کشور و مردم شکل خواهد داد.

به گفته او حکمتیار از درون خانه کرایی حکومت که توان بیرون شدن از آن‌جا را ندارد، طرح براندازی نظام را مطرح می‌‌کند و این سخنان او مانند «طنز» است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *