جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تجلیل 26 دلو؛ از هشدار به محاصره ارگ تا تاکید بر صلح در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

گلبدین حکمتیار در مراسم تجلیل از 26 دلو سالروز خروج نیروهای اتحاد جماهیرشوروی سابق از افغانستان هشدار داد که اگر زندانیان حزب اسلامی مطابق توافقنامه صلح این حزب با حکومت آزاد نشود ارگ را محاصره می کند. اما رییس جمهور غنی در پیام ویدیویی به مناسبت این روز می گوید در حال حاضر، فرصت برای پایان جنگ و رسیدن به صلح در کشور فراهم شده است.

رییس جمهور غنی امروز یک‌شنبه (26دلو) در پیام ویدیویی به مناسبت ۲۶ دلو گفته است: «اکنون برای افغانستان فرصت ختم جنگ و رسیدن به صلح فراهم شده است. صلحی که در آن، نهادهای نظامی و ملکی ما حفظ و بیشتر از پیش تقویت گردند. صلحی که اطفال، زنان، جوانان و تمام اقشار محروم افغانستان از آن مستفید شوند».

غنی افزوده که هدف از جهاد مردم افغانستان این بود که پس از خروج نیروهای شوروی، در افغانستان یک نظام به خواست مردم به میان آید تا نهادهای ملی و نظامی را تقویت و از آن حفاظت کند.

او تاکید کرده به دلیل اینکه خروج نیروهای شوروی از افغانستان مسوولانه نبود و هیچ تدبیری برای آینده افغانستان در نظر گرفته نشده بود کشور به یک جنگ داخلی درگیر شد که در نتیجه‌ی آن نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای افغانستان از هم پاشید.

غنی خاطرنشان کرده: «حالا هم تدبیر، وحدت و یک پارچگی ما این نظر را که گفته می‌شود افغانستان به صلح نخواهد رسید، غلط ثابت خواهد کرد. ما به صلح خواهیم رسید، به صلح دوامدار، صلحی که در آن، عزت هر افغان نهفته باشد.»

هشدار از محاصره ارگ

در همین حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مراسم تجلیل از این روز گفت که بیش از ۳۰ هزار زندانی حزب اسلامی در زندان‌های افغانستان به‌سر می‌برند و ۱۰۰ تن دیگر نیز پس از امضای توافق‌نامه میان این حزب و حکومت بازداشت شده‌اند.

حکمتیار افزود که اگر زندانیان این حزب به‌زودی و بدون قید و شرط آزاد نشوند، ارگ ریاست جمهوری را محاصره و اشرف غنی و اطرافیانش را بیرون می‌کند.

او با انتقاد از عدم آزادی زندانیان این حزب هشدار داد: «با گوش‌های باز بشنوید، شما که حمایت نیروهای اجنبی مغرور تان ساخته است، در آینده‌ی نزدیک، شاهد تظاهرات پرشکوهی در جاده‌های کابل که به ارگ برسد خواهید بود. اگر عقل تان به سر تان نیاید، این حرکت منجر به این خواهد شد که بساط تان جمع شود.»

حکمتیار تاکید کرد که جوبایدن رییس جمهور آمریکا قصد عقب‌نشینی نظامی از افغانستان را ندارد بلکه می خواهد از توافقنامه دوحه عقب نشینی کند.

به گفته او توافق‌نامه‌ی دوحه، توافق‌نامه‌ی یک شخص با طالبان نه، بلکه توافق‌نامه‌ی نظام و دولت امریکا با این گروه است و نباید اختلافات حزبی و شخصی جو بایدن با دونالد ترمپ رییس‌جمهور پیشین امریکا، باعث شود که قصر سفید از این توافق‌نامه عقب‌نشینی کند.

رهبر حزب اسلامی با بیان اینکه آمریکا هیچ انتخاب دیگری جز خارج شدن از افغانستان ندارد گفت که جو بایدن نه با ادامه‌ی جنگ در افغانستان می‌تواند دست‌آورد داشته باشد و نه هم با نقض توافق‌نامه‌ی دوحه.

از سوی هم دواخان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور در واکنش به اظهارات آقای حکمتیار گفته است که به غیر از نیروهای دفاعی و امنیتی، هیچ شخص و گروه دیگری حق استفاده از زور را ندارد.

او افزوده نظام کنونی بر اساس اراده‌ی ملت به میان آمده و مشروعیت ملی و بین المللی دارد.

به گفته او مردم از نظام به گونه کامل حمایت می‌کنند و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که با زور بر آن‌ها حکومت کرده و داخل ارگ شود.

افغانستان از 26 دلو سالروز خروج نیروهای شوروی در حالی تجلیل می کند که زمزمه های خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز جریان دارد و شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به دو هزار 500 نفر کاهش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان