آتش سوزی گسترده و زیان هنگفت مالی در بندر اسلام قلعه؛ خطای انسانی عامل این رویداد بوده است

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

یک روز پس از آتش سوزی گسترده در بندر اسلام قلعه هرات و خسارات هنگفت مالی، مقامات محلی هرات می گویند خطایی انسانی عامل بروز این آتش سوزی بوده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات امروز یک‌شنبه (26دلو) به خبرنامه گفت حدود  دو هزار 500  واسطه نقلیه که در بندر اسلام قلعه بارگیری شده بود از ساحه تخلیه و خطر رفع شده است.

فرهاد افزود که آتش سوزی کماکان ادامه دارد و تلاش های جدی برای مهار کامل آن در جریان است.

سخنگوی والی هرات خاطرنشان کرد که تاکنون 17 زخمی از این آتش سوزی به هرات منتقل شده و مقدار زیادی اموال تجار و سکتور خصوصی حریق شده است.

آتش سوزی در بندر اسلام قلعه

ظهر روز گذشته آتش سوزی گسترده در بندر اسلام قلعه مرز میان ایران و افغانستان، آغاز شد که به گفته کمیسار بندر اسلام قلعه در این آتش‌سوزی بیش از ۵۰۰ تانکر گاز و تیل سوخته‌اند.

پس از وقوع این آتش سوزی مقام های محلی هرات اعلام کرد که توان مهار آن از توان اداره محلی خارج است و به‌همین علت از حکومت ایران و نیروهای پشتیبانی قاطع کمک خواسته است.

در همین حال دفتر والی هرات در اعلامیه ای گفته است که شام روز گذشته والی هرات در مرز با والی استان خراسان ایران  دیدار کرده و در مورد همکاری های دو طرف پیرامون آخرین اقدامات بخاطر مهار آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه گفتگو کرده اند.

دفتر والی هرات تاکید کرده که همزمان با این آتش سوزی والی این ولایت به اسلام قلعه سفر کرده و برایجاد انسجام و جلوگیری از حیف و میل اموال تجار ملی در گمرک تاکید کرده است.

به گفته دفتر والی هرات نیروهای امنیتی مستقر در مسیر شاهراه هرات اسلام قلعه و اطراف گمرک موظف شدند تا بخاطر تامین امنیت، احیای نظم و جلوگیری از حیف و میل اموال تجار ملی اقدام کنند.

در خبرنامه دفتر والی هرات همچنان آمده است که بخاطر سنجش میزان دقیق خسارات به مردم یک هیئت نیز توظیف شده است.

نبود زیربنای معیاری معضل اصلی بنادر افغانستان

در همین حال امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به این آتش سوزی با تاجران که در اثر آتش سوزی در اسلام قلعه زیان مالی دیده اند ابراز همدردی کرده گفته است: «سر باشد کلاه پیدا خواهد شد.»

معاون اول ریاست جمهوری از دولت ایران بخاطر اجازه دادن به ورود صد ها لاری به خاک آن کشور تا از آتش مصون باشند و اینکه اطفاییه آن کشور در مهار این آتش سوزی همکاری کرده قدردانی کرده است.

صالح تاکید کرده که نبود زیربنای معیاری در تمام بنادر افغانستان یک معضله است و به همین دلیل رییس جمهور افغانستان طرح و دیزاین بنادر را با یک شرکت خارجی قرارداد کرده تا افغانستان بتواند گمرکات و بنادر خود را معیاری سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *