بن بست در صلح؛ حکومت و طالبان یکدیگر را متهم به جنگ طلبی کردند

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

مقام های ارشد امنیتی حکومت افغانستان می گویند طالبان در حال ترک گفتگوهای صلح و آمادگی برای جنگ در بهار سال آینده‌اند اما گروه طالبان تاکید دارند که پیمان دوحه یگانه راه‌حل سیاسی برای معضل افغانستان است و نباید دست کم گرفته شود.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی حکومت امروز شنبه (25دلو) در نشست خبری گفت مذاکرات صلح در دوحه به بن بست مواجه شده و گروه طالبان علاقه ای به صلح ندارد.

محب افزود که حکومت افغانستان تمام آمادگی های خود را برای صلح دارد و هیئت مذاکره کننده حکومت نیز در دوحه حضور دارند.

مشاور امنیت ملی افزود که بازنده سال2020 طالبان بوده است چون تمام دنیا توقع ایجاد تغییر در این گروه را داشتند اما طالبان در سیاست باخته اند و تمام آمادگی های شان را برای جنگ به کار گرفته اند.

او خاطرنشان کرد که فرماندهان گروه طالبان به کویته خواسته شده‌اند تا برای یک جنگ بزرگ در کشور آمادگی بگیرند.

به گفته آقای محب طالبان قدرت مطلق می‌خواهند و تنها خواهان مشارکت کسانی در قدرت هستند که به این گروه تسلیم شوند.

احمدضیا سراج، رییس امنیت ملی نیز در این نشست گفت که بر بنیاد اطلاعات او، طالبان در حال ترک گفتگوهای صلح هستند و به میز مذاکره حاضر نمی شوند.

سراج تاکید کرد که از میان ۱۰۴ فردی که در هفته‌های پسین به اتهام دست داشتن به ترورهای هدفمند و کارگذاری ماین‌ها بازداشت شده‌اند، بیشترشان طالبان هستند.

این اظهارات مقامات ارشد امنیتی در حالی مطرح شده است که بیشتر مقامات امریکایی نیز گفته بودند که طالبان به توافقنامه دوحه پای بند نبوده اند.

تاکید طالبان بر پایبندی در مذاکرات صلح

در همین حال گروه طالبان امروز با نشر اعلامیه گفته اند که موافقنامه دوحه که در نتیجه مذاکرات پیچیده و دشوار هجده ماهه امضا شده یگانه راه‌حل سیاسی برای معضل جاری افغانستان – امریکا است.

این گروه تاکید کرده که هیچ کسی توافقنامه دوحه را دست کم نگیرد و گروه طالبان از طرف خود به عملی کردن آن با جدیت متعهد است و درین راستا گام‌های مؤثر برداشته است.

طالبان تاکید کرده که بر اساس توافقنامه دوحه مذاکرات بین الافغانی آغاز شده، که آتش بس یک موضوع آجندای آن است.

این گروه با بیان اینکه در عملیات های طالبان کاهش آمده افزوده که جنگجویان این گروه هیچ عملیات بزرگ برای تصرف شهرهای بزرگ انجام نداده است.

طالبان خاطرنشان کرده که با حکومت افغانستان به توافق نرسیده است تا بالای نیروهای دولتی حمله نکنند.

این در حالی است که مذاکرات دوحه متوقف است و جوبایدن رییس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده که ممکن نیروهای آمریکایی بر اساس توافقنامه دوحه تا ماه می سال روان میلادی افغانستان را ترک نکنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *