جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جنجال بودجه سال مالی 1400؛ هشدار وزارت مالیه به مجلس: تاخیر در تصویب بودجه پیامد‌های ناگوار دارد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مسولان وزارت مالیه می گویند که با گذشت دوماه از سال مالی 1400 و عدم تصویب بودجه این سال از سوی مجلس نمایندگان، در مسوده سوم بودجه سال مالی 1400 به تمامی خواست های معقول و عملی اعضای مجلس نمایندگان رسیدگی شده و تاکید می کنند که باید این سند تصویب شود.

محمدخالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه امروز پنج‌شنبه (23دلو) در نشست خبری گفت که در مسوده سوم بودجه سال مالی 1400 نگرانی مجلس نمایندگان رفع و نواقص در بودجه اصلاح شده است و نیز به تمامی خواسته‌های «معقول، عملی و در حد امکانات دولت» مجلس نمایندگان رسیدگی شده است.

پاینده افزوده که وزارت مالیه اماده هرنوع  همکاری، تفاهم و کار مشترک در بخش تخنیکی با مجلس است.

مجلس نمایندگان پیش از این یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی را خط سرخ خود اعلام کرده بود اما سرپرست وزارت مالیه تاکید کرده که در بودجه سال مالی 1400 معاشات معلمین و کارمندان پایین رتبه دولتی افزایش قابل ملاحظه به عمل امده است.

به گفته او برای رسیدن به افزایش معاشات کارمندان دولتی نیاز به انجام کارهای تخنیکی، صرفه جویی در بعضی مصارف و تعدیلات در قوانین است که دست‌کم دو ماه را در برمی‌گیرد.

پاینده تاکید کرد که تعهد حکومت این است که در بررسی وسط سال معاشات معلمین کارمندان پایین رتبه دولتی افزایش یابد.

سرپرست وزارت مالیه خاطرنشان کرد که برای اضافه سازی معاشات یک کد اختصاصی در مسوده سوم بودجه ایجاد شده و در آن یک عشاریه یک میلیارد افغانی اختصاص داده شده و تا بررسی وسط سال مالی از صرفه جویی معاشات «ان تی آ » به 5 الی 6 میلیارد می رسد.

نگرانی از تاخیر تصویب بودجه

سرپرست وزارت مالیه با ابراز نگرانی از عدم تصویب بودجه سال مالی 1400 از سوی مجلس نمایندگان گفت از آن‌جایی که افغانستان اقتصاد کوچک دارد و اکثر کارهای سکتور خصوصی و دولتی به تصویب بودجه وابسته است، نیاز است که سند بودجه به زودترین فرصت تصویب شود. او هشدار داد که تاخیر در تصویب بودجه، پیامد‌های ناگواری در پی دارد.

 پاینده تاکید کرد که تاخیر در تصویب بودجه، رسیدن به درآمدهای پیش بینی شده را دشوار و به اقتصاد کشور آسیب جدی می زند. به گفته او این تاخیر بخش خصوصی را متضرر، بیکاری و فقر افزایش می دهد و نیز آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا جبران نمی شود.

از سوی هم عبدالحبیب زدران، معاون مالی وزارت مالیه نیز در این نشست خبری گفت که برای اولین بار در بیست سال گذشته پروژه‌هایی در بخش مدیریت آب برای ساخت بندها، حل مشکلات زراعت در صورت خشکسالی احتمالی، خرید واکسن کرونا و پروژه‌هایی در بخش اتصال منطقه‌ای در بودجه در نظر گرفته شده است.

به گفته او، در صورت تاخیر در تصویب بودجه در عملی شدن این پروژه‌ها نیز مشکلات به میان خواهد آمد.

مجموع بودجه ملی افغانستان برای سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی است که ۳۱۱ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد افغانی آن هم بودجه انکشافی است.

ادامه جنجال بودجه سال مالی 1400

وزارت مالیه در حالی از پیامد های تاخیر تصویب بودجه سال مالی 1400 هشدار می دهد که مسوده بودجه تاکنون دو بار از سوی مجلس نمایندگان رد شده است.

مجلس نمایندگان کدهای احتیاطی و عدم یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی را از جمله مشکلات عمده بودجه سال مالی جاری عنوان کرده است.

عدم تصویب بودجه از سوی مجلس نمایندگان گمانه زنی های را مبنی بر این که شماری از نمایندگان مجلس به خاطر منافع شخصی بودجه را به گروگان گرفته اند نیز در میان نمایندگان افزایش داده است.

میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی روز  گذشته این مجلس گفت چهار روز می شود که مسوده سوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ به مجلس نمایندگان ارسال شده است.

رییس مجلس با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان حکومت و مجلس نمایندگان در مورد تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد که بحث روی بودجه در تمام پارلمان‌های دنیا پر تنش است، هیچ بحث سیاسی و شخصی در رابطه به بودجه وجود ندارد.

او با بیان اینکه بودجه به گروگان گرفته نشده، گفت هدف مجلس ایجاد اصلاحات، مفید سازی و تغییر دادن بودجه به نفع مردم است.

رحمانی تاکید کرده بود: «گفته می‌شود که حکومت در نظر دارد مقروضیت شماری از مقامات حکومتی نزدیک به ارگ را از کدهای احتیاط پرداخت کند که این نقض صریح قانون و یک امتیاز غیرقانونی است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان