ارسال سومین بودجه سال مالی ۱۴۰۰ به مجلس؛ رحمانی: معاشات کارمندان دولتی باید پرداخته شود

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

در ادامه عدم تصویب بودجه سال مالی 1400 و تعویق معاشات شماری از کارمندان دولتی، مجلس نمایندگان می‌گوید چهار روز می‌شود که سومین مسوده بودجه سال مالی 1400 مجلس رسیده و حکومت نباید در پرداخت معاشات کارمندان دولتی بهانه جویی کند.

میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز چهارشنبه (22دلو) مجلس گفت چهار روز می شود که مسوده سوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ به مجلس نمایندگان ارسال شده و یک کاپی آن نیز به تمامی کمیسیون‌های مجلس فرستاده شده است.

رحمانی افزود که از فردا تمام کمیسیون‌ها می‌توانند در جلسات شان در مورد بودجه گفتگو کنند.

رییس مجلس با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان حکومت و مجلس نمایندگان در مورد تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد که بحث روی بودجه در تمام پارلمان‌های دنیا پر تنش است، هیچ بحث سیاسی و شخصی در رابطه به بودجه وجود ندارد.

او با بیان اینکه بودجه به گروگان گرفته نشده، گفت هدف مجلس ایجاد اصلاحات، مفید سازی و تغییر دادن بودجه به نفع مردم است.

میررحمان رحمانی در مورد تعویق پرداخت معاشات کارمندان دولتی گفت که براساس قانون اساسی پرداخت معاشات اصلا مربوط به تاخیر تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ نیست و باید معاشات کارمندان پرداخته شود.

به گفته او بر اساس اطلاعات رسیده به او معاشات کارمندان دولتی قسما پرداخته شده است.

رییس مجلس تاکید کرد که براساس قانون اساسی اگر بودجه سال ۱۴۰۰ قبل از سال مالی بنا بر عواملی تصویب نشود مطابق قانون تا تصویب بودجه جدید بودجه سال گذشته تطبیق می‌شود و حکومت نباید بهانه جویی کند.

به گفته او هیچ بهانه برای تاخیر پرداخت معاشات کارمندان دولتی وجود ندارد و حکومت موظف است معاش آنان را طبق روال عادی پرداخت کند.

سومین مسوده بودجه سال مالی 1400 به تاریخ 15 دلو از سوی کابینه تایید شده بود.

تنش‌ها در تصویب بودجه سال ۱۴۰۰

پس از آن که مسوده بودجه سال مالی 1400 دو بار از سوی مجلس نمایندگان رد شد تنش میان حکومت و مجلس نمایندگان شدت گرفت.

میررحمان رحمانی رییس مجلس یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی را خط سرخ مجلس اعلام کرده گفته بود که تا یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی در سند بودجه درج نشود مجلس آن را تایید نخواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری نیز گفته بود که صلاحیت مجلس نمایند‌گان تنها رد یا تأیید بودجه است و حق ندارد پروژه‌های میلیاردی به صورت سلیقه‌ای وارد بودجه سازد. پس از آن رییس مجلس این اظهارت رییس جمهور را بی‌خبری از قانون خوانده بود.

مجلس نمایندگان بودجه سال مالی 1400 را ابتدا به تاریخ 10 جدی و برای بار دوم به تاریخ 25 جدی رد کرد.

تاکنون مشخص نیست که در پیش نویس سوم بودجه سال ۱۴۰۰ چه تغییراتی آمده است اما در پیش‌نویس دوم بودجه برای سال مالی ۱۴۰۰ بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده بود‌ که از این میان، بیش از ۳۱۱ میلیارد افغانی بودجه‌ی عادی و ۱۶۱.۸۴۲ میلیارد افغانی بودجه‌ی انکشافی شامل بود.

باری نیز  میررحمان رحمانی گفته بود که حکومت برای مجبورکردن نمایندگان مجلس به‌خاطر تأیید طرح بودجه، نزدیکان تعدادی از آنان را تهدید به برکناری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *