واکسن اسپوتنیک وی روسیه ۹۲٪ علیه کووید-۱۹ علامت دار موثر است

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۱۵, ۱۳۹۹

طبق تجزیه و تحلیل اولیه فاز 3 یک آزمایش بالینی در حال انجام، واکسن اسپوتنیک وی روسیه، که به طور بحث‌برانگیزی قبل از پایان آزمایشات بالینی برای استفاده گسترده پخش شده بود، ایمن است و 92٪ در جلوگیری از کووید-۱۹ تاثیر دارد، موفقیتی که آن را با واکسن‌های فایزر-بیوان‌تک و مدرنا برابر می‌کند.

حقایق کلیدی

– یافته‌های جدید از آزمایش بالینی فاز 3، که بیش از 20،000 شرکت‌کننده در آن شرکت داشتند (حدود 15000 نفر از این افراد واکسن دریافت کردند)، ایمنی واکسن را نشان داد؛ معلوم شد که این واکسن 100٪ در پیشگیری از کووید-۱۹ شدید و متوسط ​​و 92٪ در پیشگیری از بیماری به طور گسترده‌تر موثر است.

– مرکز گامالیای روسیه، گروهی که واکسن اسپوتنیک وی را تولید می‌کند، اظهار داشت: این واکسن در افراد سالمند نیز، که به عنوان افراد بالای 60 سال تعریف شده‌اند، به همان اندازه موثر است و یافته‌های این گروه بین افراد 18 تا 60 ساله تفاوتی نشان نمی‌دهد.

– به گفته این گروه، هیچ گونه نگرانی جدی در زمینه ایمنی واکسن اسپوتنیک وی شناسایی نشده‌است، عوارض جانبی آن محدود به واکنش‌های محل تزریق، علائم شبیه آنفولانزا، سردرد و خستگی است.

– در این مطالعه هیچ آلرژی قوی یا شوک آنافیلاکتیک ثبت نشده‌است، اگرچه این یک روش استاندارد در صنعت است که افراد با سابقه آلرژی را از آزمایشات بالینی حذف می‌کند.

تولید سریع واکسن اسپوتنیک وی، که در ماه آگست گذشته در روسیه تصویب شد، مورد بحث و مجادله زیادی قرار گرفت. گزارش شده‌است که در روسیه 90٪ در جلوگیری از کووید-۱۹ موثر بوده‌است و در حال حاضر برای استفاده گسترده در آنجا و بسیاری از کشورها پخش شده‌است. با این حال، واکسن تحت آزمایشات بالینی گسترده‌ای برای اثبات ایمنی و اثربخشی قرار نگرفته بود و داده‌های منتشر شده برای رفع نگرانی دانشمندان کافی نبود. روسیه، که به واکسن افتخار می‌کند (وبسایتش آن را به عنوان “اولین واکسن کووید-۱۹ ثبت شده” ذکر می‌کند)، ادعاهای مطرح شده را کاملا رد کرد و مقامات کرملین صنعت داروسازی را به سازماندهی منظم تبلیغات علیه این واکسن روسی متهم کردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *