جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ترور های هدفمند در افغانستان؛ اتحادیه اروپا، ناتو و کشور های غربی طالبان را مسوول خواندند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در‌ واکنش به تداوم ترورهای هدفمند در کشور، هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا، ناتو و نمایندگی‌ شماری از کشورهای غربی در کابل در اعلامیه ای طالبان را مسوول اکثریت ترورها و خشونت‌های هدف‌مند خوانده خواهان کاهش آن شده است.

اتحادیه اروپا، پیمان ناتو و کشور های آسترالیا، جمهوری چک، دانمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، سویدن، بریتانیا و امریکا امروز یک‌شنبه (12دلو) در اعلامیه مشترک ادامه ترورها، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌های حیاتی افغانستان را که به مردم آسیب می رساند محکوم کرده اند.

آنان در این اعلامیه گفته اند که طالبان مسوولیت اکثریت چنین خشونت‌های هدف‌مند را برعهده دارند و حملات آن‌ها نهادهای دولتی را تضعیف می‌کند و محیط امنی را برای فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

در اعلامیه مشترک آمده است که: «طالبان باید این را درک کنند که اقدامات خشونت‌بار و ویرانگر آن‌ها جهان را خشمگین می‌سازد و اگر قرار است که صلح در افغانستان استقرار یابد، باید خشونت‌ها متوقف شود.»

آنان در این اعلامیه افزوده اند که انتظار دارند طالبان با پایان دادن به خشونت و توقف تخریب زیرساخت‌های حیاتی و تعهد به صلح پایدار به نفع همه افغان‌ها، حمایت خود را از مردم نشان‌دهند و نیز دولت افغانستان فعالانه‌تر و شفاف‌تر پیرامون حملات و ترورهای هدف‌مند تحقیق کند تا اطمینان از محاکمه این افراد حاصل شود.

نمایندگی های کشور های غربی تاکید کرده اند که حملات طالبان به ایجاد محیط ناامن در کشور کمک می‌کند و سبب می‌شود که گروه‌های تروریستی و جنایت‌کار بتوانند به‌شکل آزادانه فعالیت کنند.

آنان در اعلامیه شان تصریح کرده اند که ترورهای هدف‌مند و خشونت‌های فزاینده علیه جامعه مدنی، قضایی، رسانه‌ای، مذهبی، طبی و نمایند‌گان غیرنظامی دولت را که برای یک افغانستان صلح‌آمیز و مرفه ضرروی اند، هدف قرار می‌دهد.

نمایندگی‌های کشورها و سازمان‌های غربی در کابل گفته‌اند که جامعه بین‌المللی سرمایه‌‌های هنگفتی را در زمینه انرژی، مصونیت غذایی، منابع آب و زیرساخت‌های جاده‌ای هزینه کرده‌ است و تخریب مداوم این زیرساخت‌های حیاتی از جمله تخریب جاده‌ها، منفجرساختن پایه‌های مخابراتی و پایه‌های برق توسط طالبان را محکوم می‌کنند.

در بیانیه آن ها آمده است: «این اقدامات علاوه‌بر آسیب رساندن به مردم افغانستان که – عمدتاً به دلیل ادامه چندین دهه جنگ- از عدم مصونیت غذایی چالش‌های اقتصادی و عدم انکشاف قابل توجه رنج می‌برند و با شیوع کووید-۱۹ در حال گسترش روبه‌رو است، هیچ هدفی دیگری ندارد.»

ادامه ترور های هدفمند

این در حالی است که در ماه‌های اخیر میزان خشونت‌ها و ترورهای هدف‌مند در شهر کابل و ولایت‌ها به صورت بی‌رویه‌ای افزایش یافته است.

هرچند مسوولیت بسیاری از ترورها و انفجار ماین‌های مقناطیسی در شهر کابل را هیچ گروه و فردی بر عهده نمی‌گیرد اما دولت همواره گروه طالبان را در دست داشتن به این حملات متهم کرده اند.

در آخرین مورد از این ترورها روز گذشته تنها در شهر کابل سه رویداد ترور رخ داده است که در نتیجه آن یک تن کشته سه تن زخمی شده اند.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر به تاریخ 8 دلو در گزارشی گفته بود که با استفاده از ترور و قتل های هدفمند عمدتا کارمندان ملکی دولت، خبرنگاران، اعضای جامعۀ مدنی، علمای دینی، ‌شخصیت‌های متنفذ‌ و سرشناس، اعضای شورای ملی و مدافعان حقوق‌بشر، قربانی شده‌اند.

این کمیسیون افزوده بود که در جریان سال 2020 میلادی در نتیجه ترورهای هدفمند در مجموع دو هزار و ۲۵۰ نفر قربانی شده که از این میان یک هزار و ۷۸ نفر کشته و یک هزار ۱۷۲ نفر زخمی شده اند.

به گفته کمیسیون حقوق بشر تلفات غیرنظامیان ناشی از ترور و قتل‌های هدف‌مند در سال ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه با سال گذشته سه برابر بوده که بیشترین رویدادهای آن در ماه های اخیر این سال ثبت شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان