جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

مذاکرات صلح افغانستان؛ از تاکید غنی بر کارشکنی طالبان تا گفتگوی وزیران خارجه امریکا و پاکستان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با توقف مذاکرات بین الافغانی و سفر هیئت های گروه طالبان به تهران و مسکو، رییس جمهور غنی طالبان را به کارشکنی در روند صلح متهم کرده می گوید با آغاز دور دوم گفتگوها در دوحه هیئت طالبان به دنبال بهانه اند تا با هیئت افغانستان دیدار نداشته باشند.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که رییس جمهور غنی شام روز گذشته در نشستی در مجمع امنیتی آسپن از طریق ویدیوکنفرانس در مورد مسایل مربوط به سیاست خارجی افغانستان به ویژه مناسبات افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا گفتگو کرده است.

غنی در این نشست گفته است که زلمی خلیل‌زاد به کارش ادامه می دهد اما افراد جدیدی در تیم او که انعکاس دهنده نظریات رییس‌جمهور بایدن هستند، نیز شامل می‌شوند.

او افزوده که که اگر افغانستان بدون یک توافق سیاسی جامع برای مذاکرات صلح رها شود تمام گروه های هراس افگنی به این کشور مهاجرت می کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرده که تیمی از اداره‌ی جدید امریکا برای بحث در مورد روند  مذاکرات صلح افغانستان به کابل خواهد آمد و نیز افغانستان و امریکا از طریق ویدیوکنفرانس در مورد این که چگونه روند صلح تقویت شود گفتگو خواهند کرد.

به گفته او در حال حاضر 25 گروه در افغانستان وجود دارد که از سوی طالبان پناه داده شده و آموزش داده می شوند و نیز 90 درصد جنگ‌جویان رهاشده‌ی طالبان از زندان در خط نخست‌ میدان نبرد می‌جنگند.

او بااشاره به سخنان عباس استانکزی در مسکو گفته است که باید از گذشته آموخت.

غنی تاکید کرده: «این من نیستم که مانع استم. چون من قهرمان صلح استم .. .من به قدرت نچسبیده‌ام، روز شانزده ساعت کار می‌کنم و در بدل منفعتی دریافت نمی‌کنم».

رییس جمهور با اشاره به روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته است که پیمان ناتو بدون ایالات متحده نمی‌تواند ماموریتش را ادامه دهد. به گفته او ناتو علاقه‌مند ادامه‌ی ماموریتش در افغانستان است اما به کمک ایالات متحد نیاز دارد.

مذاکرات صلح افغانستان محور گفتگوهای وزیران خارجه آمریکا و پاکستان

در همین حال وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در اعلامیه ای گفته است که انتونی بلینکن در تماس تلیفونی با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مورد اهمیت ادامۀ مشارکت امریکا-پاکستان در روند مذاکرات صلح در افغانستان گفتگو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا افزوده که تماس تلیفونی وزیر خارجه این کشور روی حمایت دیپلماتیک واشنگتن از روند مذاکرات صلح افغانستان و کمک به طرف‌های دخیل در مذاکره برای دست‌یافتن به تفاهم پایدار و عادلانۀ سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر، تاکید کرده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا در این تماس تلیفونی دو طرف همچنان در مورد ثبات در منطقه و روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نیز گفتگو کرده است.

پیش از این وزیر خارجۀ ایالات متحده با رییس جمهور غنی نیز در مورد تعهد ایالات متحده به ادامۀ مشارکت امریکا-افغانستان و روند مذاکرات صلح گفتگو کرده بود.

این در حالی است که گفتگوهای صلح در دوحه متوقف است و هیئت های گروه طالبان به تهران و مسکو سفر کرده اند.

شیر محمدعباس ستانکزی عضو هیئت مذاکره کننده طالبان در نشست خبری در مسکو گفته است که گفتگوهای صلح برای پایان حکومت اشرف غنی و ایجاد دولت اسلامی جدید جریان دارد.

ستانکزی تاکید کرده بود که طالبان با امریکا روی «حکومت جدید اسلامی افغانستان» به توافق رسیده و این گروه تمامی تعهدات خود در قبال آمریکا را انجام داده است.

او شرط طالبان برای توقف جنگ را استعفای محمد اشرف غنی از قدرت خوانده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان