جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

یافته های یک گزارش؛ در سال ۲۰۲۰ بیش از یک هزار تن ترور شده اند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمسیون مستقل حقوق بشر در گزارش تازه ای اعلام کرده که یک هزار و هفتاد و هشت نفر در ترورهای هدفمند سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز چهارشنبه (۸دلو) گفته است که از آغاز سال 2009 تا ختم 2020 میلادی در مجموع ۹۳ هزار و ۴۹۲ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند که از این میان ۸ هزار و۵۰۰ نفر تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی قربانی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی دو هزار و ۹۵۸ غیرنظامی کشته و پنج هزار ۵۴۲ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش تلفات غیرنظامیان، در مقایسه با سال گذشته میلادی ۲۱ درصد کاهش یافته است.

این کمیسیون افزوده مطابق آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ از مجموع هشت هزار و ۵۰۰ قربانی ۸۴۷ زن و دوهزار ۱۹ کودک نیز شامل است.

کمیسیون حقوق بشر با بیان این که جنسیت ۹۵ قربانی غیرنظامیان مشخص نیست خاطرنشان کرده که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی به طور اوسط در هر شبانه روز ۸ غیرنظامی کشته و ۱۵ تن زخمی شده‌اند.

در گزارش این کمیسیون همچنین آمده است تلفات زنان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته میلادی ۱۳ درصد و تلفات کودکان ۲۵ درصد کاهش داشته و در این سال ۵۶۵ کودک کشته و یک هزار و ۴۵۴ تن زخمی شده اند.

عاملان تلفات غیرنظامیان

این کمیسیون در گزارش خود اضافه کرده که ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات گروه طالبان کاهش داشته ودلیل آن نیز کاهش حملات انتحاری این گروه در شهرهای بزرگ بوده است.

به گفته این کمیسیون چهار هزار و ۵۶۷ غیرنظامی از سوی طالبان کشته و زخمی شده اند.

براساس یافته های کمیسیون حقوق بشر در تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات گروه داعش نیز ۲۱ درصد کاهش وجود داشته و در جریان سال گذشته میلادی تنها ۴۰۳ غیرنظامی از سوی داعش کشته و زخمی شده اند.

در این گزارش اضافه شده که در تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات حکومت و حامیان بین‌المللی آن ۱۶ درصد کاهش وجود داشته اما تلفات غیرنظامیان از سوی عاملان نامعلوم افزایش داشته که ۲۵ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان را شامل می شود.

کمیسیون حقوق بشر نیز راکت پراکنی های پاکستان را عامل دو درصد تلفات غیرنظامیان دانسته که بیشتر در ولایت های کنر، خوست، پکتیکا و قندهار صورت گرفته‌‌ است.

این کمیسیون تاکید کرده که شیوه‌ها و روش‌های مورد استفادۀ طرف‌های درگیر، از جمله استفاده از ماین‌ها و مواد منفجره، ترور و قتل‌های هدف‌مند، حملات راکتی، حملات انتحاری، درگیری‌های زمینی و حملات هوایی، به ترتیب، باعث بیش‌ترین میزان تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

ترور و قتل‌های هدف‌مند

 کمیسییون مستقل حقوق بشر در ادامه گفته است که با استفاده از ترور و قتل های هدفمند عمدتا کارمندان ملکی دولت، خبرنگاران، اعضای جامعۀ مدنی، علمای دینی، ‌شخصیت‌های متنفذ‌ و سرشناس، اعضای شورای ملی و مدافعان حقوق‌بشر، قربانی شده‌اند.

در این گزارش آمده که در نتیجه ترورهای هدفمند در مجموع دو هزار و ۲۵۰ نفر قربانی شده که از این میان یک هزار و ۷۸ نفر کشته و یک هزار ۱۷۲ نفر زخمی شده اند.

به گفته کمیسیون حقوق بشر تلفات غیرنظامیان ناشی از ترور و قتل‌های هدف‌مند در سال ۲۰۲ میلادی در مقایسه با سال گذشته سه برابر بوده که ۱۶۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته کمیسیون ۶۵ زن و ۷۴ کودک در میان کشته شدگان و ۹۵ زن و ۲۹۰ کودک در میان زخمیان ترورهای هدفمند قرار دارد.

این کمیسیون تصریح کرده که بیشترین تلفات غیرنظامیان در زون جنوب غرب و پس از آن در زون مرکز بوده است.

حمله بر تأسیسات عامه و خصوصی

در این گزارش تاکید شده که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵۱ مکتب تخریب یا خساره مند شده و نیز ۱۷ مکتب توسط دولت و ۷ مکتب توسط طالبان به پایگاه های نظامی تبدیل شده اند.

در این گزارش آمده که تعداد ۱۰۶ کلینیک و شفاخانه در اثرجنگ‌ها زیان‌مند شده، ۲ باب کلینیک از سوی دولت به پایگاه نظامی تبدیل شده و ۱۹ باب کلینیک دیگر، زیر تهدید امنیتی قرار دارد.

به گفته کمیسیون حقوق بشر در این سال ۱۱ پایه برق منهدم، ۲۵۷ پل و پلچک و ۱۱۱ کیلومتر سرک نیز تخریب شده است.

حمله برخبرنگاران

این کمیسیون در ادامه افزوده که در سال ۲۰۲۰ میلادی، خبرنگاران نیز از تعرض مصون نمانده و بر بنیاد یافته‌های «نی»، نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد در مجموع ۸۱ مورد خشونت علیه کارکنان رسانه‌ها صورت گرفته که در این میان ۱۱ خبرنگار  کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر خاطرنشان کرده یافته‌های این نهاد نیز نشان می دهد  که در ماه‌های اخیر سال ۲۰۲۰ میلادی و با آغاز مذاکرات صلح در دوحه، حملات هدف‌مند علیه خبرنگاران، فعالان مدنی و مدافعین حقوق‌بشر، به‌گونۀ تکان‌دهنده افزایش یافته که بر بنیاد آن تنها در ۲۰ روز اخیر سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ خبرنگار و فعال جامعۀ مدنی، مورد حمله قرار گرفته و جان باخته‌اند. کمیسیون مستقل حقوق‌بشر از افزایش و ادامۀ چنین حملات ابراز نگرانی است.

این کمیسیون از تمامی طرف های جنگ خواسته است که گفت‌وگوهای میان‌‌افغانی در دوحه را سرعت بخشند ‌و هرچه زودتر آتش‌بس همه‌جانبه و سراسری را برقرار‌ کنند و به موازین و قواعد حقوق بین‌الملل ‌بشردوستانه پایبند باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان