بیت کوین چیست؟ مروری کوتاه بر حقایقی در مورد این ارز دیجیتال

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۹, ۱۳۹۹

بیت کوین که اغلب به عنوان رمزارز، ارز مجازی یا ارز دیجیتال توصیف می‌شود، نوعی پول کاملاً مجازی است. این پول مثل نسخه آنلاین وجه نقد است. می‌توانید از آن برای خرید محصولات و خدمات استفاده کنید، اما هنوز بسیاری از فروشگاه‌ها بیت کوین را نمی‌پذیرند و بعضی از کشورها آن را کاملاً ممنوع کرده‌اند.

بیت کوین‌های فیزیکی جدیدتر هستند و بدون کدهای خصوصی چاپ شده رویشان بی ارزش خواهند بود.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

هر بیت کوین اساساً یک پرونده کامپیوتری است که در اپلیکیشن “کیف پول دیجیتال” روی تلفن هوشمند یا رایانه ذخیره می‌شود. افراد می‌توانند بیت کوین (یا بخشی از آن) را به کیف پول دیجیتال شما بفرستند و شما می‌توانید بیت کوین را برای افراد دیگر ارسال کنید. هر معامله واحد در یک لیست عمومی به نام بلاکچِین ثبت می‌شود. به این ترتیب می‌‌توان تاریخچه بیت کوین را ردیابی کرد تا از صرف سکه‌هایی که متعلق به خودشان نیست، کپی کردن یا لغو معاملات جلوگیری شود.

مردم چگونه بیت کوین را دریافت می کنند؟

خرید بیت کوین معمولا از طریق صرافی‌های آنلاین یا افراد فروشنده انجام می‌گیرد. برای خرید بیت کوین می‌توانید از طریق کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری یا سایر ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

در حالت کلی فرایند خرید به صورت زیر است:

– نصب کیف پول

– پیدا کردن یک فروشنده معتبر (صرافی آنلاین یا فرد حقیقی)

– واریز پول به حساب فروشنده و دادن آدرس کیف پول برای دریافت بیت کوین (بعضی از سایت‌ها خودشان دارای کیف پول هستند)

– انتقال بیت کوین

هنگام خرید بیت کوین، برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی، از شما درخواست احراز هویت با مدارک شناسایی خواهد شد.

پشتوانه آن چیست ؟

حتما این سوال به ذهن‌تان که پشتوانه بیت کوین چیست؟ و پاسخ این است هیچ چیز! بیت کوین پشتوانه‌ای ندارد! اما یک سوال، پول‌هایی که هر روز استفاده می‌کنید و ارزهایی مانند دلار و یورو چه پشتوانه‌ای دارند؟ پاسخ این سوال هم همان هیچ چیز است.

بیت کوین مانند پول‌های امروزی توسط فلزات گرانبهایی مثل طلا یا کالاهای قابل مبادله، پشتوانه‌سازی نشده‌است. ارزش بیت کوین و ارزهای بی‌پشتوانه ناشی از اعتماد مردمی است که به ارزشمند بودن آنها اعتقاد دارند. وقتی همانطور که باور دارید می‌توانید پول‌تان را به مغازه بدهید و خرید کنید، مغازه‌دار نیز  می‌داند که با دادن همان پول می‌تواند خرید کند، و پول به این ترتیب دست به دست می‌شود.

اما با نگاه به کاربرد امروزه بیت کوین می‌توان دریافت که غالب مردم بیت کوین را برای سرمایه‌گذاری می‌خرند، نه برای استفاده از آن در خریدها. برای همین هم دیدگاه دیگری به وجود آمده که طبق آن بیت کوین علاوه بر اینکه می‌تواند نقش یک پول را ایفا کند، می‌تواند به عنوان دارایی هم در نظر گرفته شود؛ دارایی‌ای که می‌تواند ارزش خود را در طول زمان حفظ کند.

بیت کوین چگونه ارزش‌گذاری می‌شود؟

فرد یا گروه خاصی ارزش بیت کوین را تعیین نمی‌کنند. همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، قیمت بیت کوین هم بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در صورتی که نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها در جهت نزولی حرکت خواهند کرد تا زمانی که دوباره میزان تقاضا با عرضه برابر شود.

در نهایت قیمت بیت کوین توسط عرضه‌ای که می‌تواند از سوی استخراج‌کنندگان باشد یا تقاضایی که از سوی سرمایه‌گذاران است، تعیین می‌شود.

چرا بیت کوین ارزش دارد؟

چیزهای زیادی غیر از پول وجود دارند که ما آنها را ارزشمند می‌دانیم مانند طلا و الماس. آزتک‌ها از دانه‌های کاکائو به عنوان پول استفاده می‌کردند! و بیت کوین از آن جهت ارزشمند است که افراد تمایل دارند آن را با کالاها و خدمات واقعی و حتی پول نقد عوض کنند.

چرا مردم بیت کوین می‌خواهند؟

برخی افراد این واقعیت را دوست دارن که بیت کوین خارج از کنترل دولت یا بانک‌ها است.

همچنین افراد می‌توانند بیت کوین خود را کاملاً ناشناس خرج کنند. اگرچه همه معاملات ثبت شده‌اند، اما هیچ کس نمی‌داند کدام شماره حساب متعلق به شما بوده است، مگر اینکه خودتان بگویید. بیت کوین بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع‌شان در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه این ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

آیا بیت کوین ایمن است؟

هر معامله‌ای به صورت عمومی ثبت می‌شود بنابراین کپی کردن بیت کوین، ساخت معاملات جعلی یا خرج کردن مواردی که متعلق به شما نیست بسیار دشوار است.

اساس غیرقابل جعل بودن بیت کوین وجود تکنیک‌های رمزنگاری استفاده‌شده در آن است. در صورتی که بیت کوین فایل دیجیتالی بود که تنها با کپی کردن آن می‌توانستید هر تعدادی که می‌خواهید واحد جدید بسازید، می‌توانست قابل جعل باشد؛ اما استفاده از ترفندهایی مثل کلید خصوصی و کلید عمومی، باعث شده تا چیزی به نام بیت کوین‌ تقلبی وجود نداشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *