جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۹ راهکار طلایی برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همه کودکان  گاهی دروغ می‌گویند و کمی عدم صداقت چندان هشداردهنده نیست. با این حال، هنگامی که دروغ گفتن به یک اتفاق همیشگی تبدیل می‌شود، می‌توان آن را یک مشکل جدی خواند.

وقتی کودکان ببینند که دروغ گفتن یک شیوه موثر برای رهایی از دردسر یا شانه خالی کردن از مسئولیت است، می‌تواند به یک عادت بد تبدیل شود. بنابراین، وقتی کودک شما دروغ می‌گوید، باید به فکر ترک این عادت بد در او باشید.

در این نوشتار ۹ راهکار طلایی برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان می‌بینیم!

۱. گفتن حقیقت را به یک قانون خانگی بدل کنید

به عنوان بخشی از قوانین و ارزش‌های خانوادگی خود، یک قانون روشن خانگی ایجاد کنید که بر اهمیت صداقت تأکید دارد. این کار به فرزندتان می‌فهماند که شما برای واقعیت ارزش قائل هستید، حتی وقتی گفتن آن دشوار است.

مهم‌تر اینکه، در مورد انواع دروغ‌ها و آسیب‌هایی که هر نوع می‌تواند ایجاد کند صحبت کنید.

۲. متوقف کردن دروغگویی در کودکان؛ خودتان الگوی خوبی باشید

رفتاری را که می‌خواهید از فرزندتان مشاهده کنید، خودتان هم انجام بدهید، به این معنا که همیشه صادق باشید. بچه‌ها نمی‌توانند “دروغ مصلحتی” را از دروغ‌های دیگر تشخیص دهند. بنابراین، در مقابل آنها دروغ‌های کوچک در مورد مسائل بی‌اهمیت نگویید. فرزند شما از آنچه می‌بیند، تقلید خواهد کرد.

۳. درباره گفتن حقیقت در برابر دروغ گفتگو کنید

مهم نیست که فرزند شما چند سال دارد، برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان باید تفاوت بین گفتن حقیقت و دروغ را برای آنها توضیح دهید. با این حال آگاه باشید که تا حدود چهار سالگی، کودکان تفاوت دروغ و حقیقت را کاملا درک نخواهند کرد.

در مورد کودکان خردسال، گفتن جملاتی از جمله: “اگر بگویم آسمان سبز است، این حقیقت است یا دروغ” می‌تواند مفید باشد. درباره عواقب احتمالی غیر صادق بودن صحبت کنید، از جمله اینکه مردم دیگر به گفته‌های شما اعتماد نخواهند داشت.

۴. متوقف کردن دروغگویی در کودکان؛ دلیل دروغ را تشخیص دهید

سه دلیل عمده برای دروغ گفتن بچه ها وجود دارد: تخیل، برگ‌نمایی، یا جلوگیری از عواقب منفی. وقتی دلیل احتمالی دروغ را تشخیص می‌دهید، می‌توانید برنامه‌ای برای پاسخ به آن آماده کنید.

– تخیل

کودکان در سنین قبل از شرع مکتب اغلب دروغ‌های تخیلی می‌گویند. اگر فرزند شما گفت، “من دیشب به ماه رفتم” از او بپرسید، “آیا این حرف حقیقت است یا چیزی که آرزو داری حقیقت باشد؟ ” این می‌تواند به او کمک کند تفاوت بین واقعیت و آرزو را درک کنند.

– بزرگ‌نمایی

اگر كودكی برای بزرگنمایی دروغ می‌گوید، احتمالا عزت نفس پایینی دارد یا می‌خواهد مورد توجه قرار بگیرد. برای متوقف کردن دروغگویی در او، یادگیری مهارت‌های جدید اجتماعی و انجام فعالیت‌های مثبت برای تقویت عزت نفس مفید خواهد بود.

– اجتناب از مسئولیت‌پذیری

همه بچه‌ها برای فرار از مشکلات گاهی دروغ می‌گویند. مهم است که دروغ آنها موفقیت‌آمیز نباشد. در عوض، برای او روشن کنید که حقایق را دوبار بررسی خواهید کرد.

۵. متوقف کردن دروغگویی در کودکان؛ هشدار دهید

وقتی کاملاً مطمئن هستید که فرزندتان دروغ گفته‌است، به او هشدار دهید. به عنوان مثال، با آرامش بگویید، ” به تو یک فرصت دیگر می‌دهم تا حقیقت را بگویی. اگر باز هم متوجه دروغ گفتن تو شوم، نتیجه خوبی نخواهی دید. “

با این حال یادتان باشد که تمرکزتان را بر آموزش مسئولیت و صداقت بگذارید، نه اینکه کودک خود را مدام سرزنش کنید. آرام نگه داشتن لحن نیز کمک‌کننده خواهد بود.

۶. پیامد اضافی برای دروغش تعیین کنید

این مورد هم روش موثری برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان است. به عنوان مثال، به جای اینکه فقط وسایل الکترونیکی را از او بگیرید، کارهای اضافی نیز برایش تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که وظیفه‌ای که برایش تعیین کرده‌اید منصفانه است. از وسوسه مجازات زیاد پرهیز کنید. اگر تنبیه بیش از حد باشد، کودک نه به رفتار بد خودش، بلکه به بی‌انصاف بودن شما فکر خواهد کرد.

۷. متوقف کردن دروغگویی در کودکان؛ درباره پیامدهای طبیعی دروغ گفتگو کنید

با کودک خود در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتگو کنید. توضیح دهید که عدم صداقت اعتماد شما را به او از بین می‌برد. و سایر آدم‌ها هم تمایلی به ایجاد رابطه با آدم‌های دروغگو ندارند.

۸. صداقت را تقویت کنید

وقتی فرزندتان حقیقت را می‌گوید، او را تشویق کنید. مثلا بگویید ” می‌دانم که برایت سخت بوده که به من بگویی آن ظرف را شکستی، اما من بسیار خوشحالم که تصمیم گرفتی صادق باشی.”

۹. به فرزندتان کمک کنید که اعتماد را بازسازی کند

بازسازی اعتماد ترفند خوبی برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان است. اگر کودک شما عادت بد دروغ گفتن دارد، برنامه‌ای برای کمک به او در ایجاد اعتماد مجدد تدوین کنید. به عنوان مثال، یک قرارداد رفتاری ایجاد کنید که صداقت امتیاز بیشتری دارد. هر بار که آنها حقیقت را بگویند، یک قدم به کسب امتیازات بیشتر نزدیک می‌شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان