حکومت بایدن و صلح افغانستان؛ از ادامه ماموریت خلیلزاد تا بررسی توافق نامه صلح دوحه

توسطفریدون حسنی

بهمن ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از روی کار آمدن حکومت جوبایدن در آمریکا مقامات دولت او اعلام کرده اند که زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان به ماموریت اش ادامه می دهد و نیز حکومت جدید آمریکا توافق‌نامه دوحه را بررسی می‌کند تا پای‌بندی طالبان در راستای قطع ارتباط‌شان با گروه‌های تروریستی، کاهش‌خشونت‌ها و مشارکت در مذاکرات روشن شود.

دفتر شورای امنیت ملی آمریکا در خبرنامه ای گفته است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا با حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور گفتگوی تلیفونی کرده است.

در خبرنامه آمده است در این گفتگو که شب گذشته انجام شده سالیوان به تعهد امریکا به همکاری میان افغانستان و امریکا و صلح برای مردم افغانستان تأکید کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که ایالات متحده امریکا با تلاش قوی و منطقه یی از روند صلح افغانستان پشتیبانی خواهد کرد تا دو طرف به یک راه حل سیاسی دوامدار و یک آتش بس دایمی دست یابند.

جیک سالیوان تاکید کرده که دولت بایدن توافق‌نامه دوحه را بررسی می‌کند تا میزان پای‌بندی طالبان در راستای قطع ارتباط‌شان با گروه‌های تروریستی، کاهش‌خشونت‌ها و مشارکت در مذاکرات معنادار روشن شود.

او روند مذاکرات صلح را یک فرصت «تاریخی» برای صلح و ثبات در افغانستان خوانده تاکید کرده که آمریکا از حفظ دست‌آوردهای زنان،‌ دختران و اقلیت‌ها به عنوان بخشی از مذاکره حمایت می‌کند و نیز در مورد یک استراتژی جمعی برای حمایت آینده باثبات افغانستان، با دولت، متحدان ناتو و شرکای منطقه‌ای آن مشورت می کند.

ادامه ماموریت خلیلزاد

از سوی هم شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آمریکایی گزارش داده است که دولت بایدن، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت دونالد ترمپ در امور صلح افغانستان را هم‌چنان در سمتش حفظ خواهد کرد.

در این گزارش این اقدام حکومت بایدن نشان‌دهنده تعهد ابتدایی برای حفظ پای‌بندی امریکا به توافق‌نامه صلح امریکا – طالبان خوانده شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان بیش از دو سال است که به عنوان نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان ایفای وظیفه می کند.

خلیلزاد در دوره ماموریت اش برای روند صلح افغانستان بارها سفر های در نقاط جهان داشته است و یکی از دست آورد های او در این ماموریت  امضای موافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان به تاریخ 10 ماه حوت سال گذشته است.

حضور خلیلزاد در روند صلح افغانستان بارها با انتقاد های از سوی حکومت افغانستان و شماری سیاسیون در این کشور نیز همراه بوده است.

در آخرین مورد از این انتقاد ها در سفر اخیر او به کابل بر اساس گزارش ها رییس جمهور غنی حاضر به ملاقات با وی نشده است.

حکومت جوبایدن رییس جمهور تازه کار آمریکا در حالی از بررسی توافق نامه امریکا – طالبان خبر می دهد که بر اساس آن امریکا متعهد شده که تمامی نیروهایش را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

بر اساس آن دونالدترامپ شمار نیروهای این کشور در افغانستان را به دو هزار 500 نفر کاهش داده است.

این همه در حالی است که هم اکنون دور دوم مذاکرات بین الافغاتی در دوحه به کندی مواجه شده و گروه طالبان تاکنون حاضر به نشست عمومی با تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *