پاسخ اداره هوانوردی ملکی به اظهارات حکمتیار؛ به هیچ هواپیمای ناشناس اجازه نشست و برخاست داده نمی شود

توسطفریدون حسنی

بهمن ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از آنکه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مدعی شده  که اخیرا طیاره های ناشناس در میدان هوایی بین المللی حامد‌کرزی نشست و برخاست می‌کنند و امنیت آنها از سوی نیروهای خاص تامین می‌شود اداره هوانوردی ملکی این ادعا را بی اساس خوانده می‌گوید به هیچ طیاره بدون نام و نشان اجازه نشست و برخاست داده نمی‌شود.

اداره هوانوردی ملکی در مورد ادعای طیاره های بی نام و نشان در اعلامیه‌ای گفته است که تمام پروازهای ملکی تابع اجازه قبلی از این اداره بوده و بعد از مشخص شدن هدف پرواز، مسافر و کارگو مطابق مقررات بین المللی و قوانین داخلی مربوطه اجازه داده می شود.

این اداره تاکید کرده: «هیچ طیاره ای بدون نام و نشان و کال ساین مشخص، مطابق مقررات بین المللی اجازه نشست و برخاست در میدان های هوایی ملکی کشور را نمی‌تواند به دست آورد.»

اداره هوانوردی ملکی افزوده که خدمات امنیت هوانوردی شامل چک و بررسی مسافر و محموله‌ها و «گروند هندلنگ» در این میدان هوایی از سوی شرکت قراردادی خارجی پیش برده می‌شود که مطابق برنامه‌های تعریف شده سازمان ایکاو و انجمن آیاتا صورت می گیرد.

در اعلامیه ضمنِ ردِ ادعای طیاره های بی نام و نشان آمده‌است که همه ساله هزار ها کیلوگرم طلا و مواد مخدر و اسعار خارجی در جریان تلاشی و بررسی بخش امنیت هوانوردی کشف و ضبط شده و به بخش‌های مربوطه تحویل داده می‌شود.

این اداره خاطرنشان کرده که میدان های هوایی افغانستان سخت ترین تدابیر امنیتی و بررسی مسافر و کارگو را دارا است و تغییر شرکت قراردادی نیز به هدف تقویت سیستم‌های امنیتی و چک و تلاشی صورت گرفته است.

به گفته این اداره نیروهای امنیتی به جز نظارت جدی از روند کاری و عملیاتی میدان، حق دخالت در امور امنیت هوانوردی و هندلنگ و یا وارد نمودن استثنائات در روند کاری شرکت و پروسیجر عملیاتی میدان هوایی را ندارند.

در اعلامیه اداره هوانوردی ملکی همچنان گفته شده که پروازهای شرکت‌های قراردادی ناتو و ماموریت قاطع مطابق موافقت نامه «SOFA » از روند بازرسی مستثنی بوده و مطابق این توافقنامه صورت می‌گیرد.

به گفته این اداره در کنار پروازهای نیروهای حمایت قاطع پرواهای نظامی نیز تنها برای پرواز عملیاتی داخلی بوده و امکان پرواز بین المللی و خروج از کشور را ندارند.

اداره هوانوردی ملکی اظهارات حکمتیار را مبنی بر نشست و برخاست طیاره های بی نام و نشان، بی اساس و شایعه خوانده از تمام سیاسیون خواسته‌است که با توجه به جنبه‌های کاملا تخنیکی چنین موضوعاتی، قبل از شایعه عمومی آن، موضوع را با این اداره شریک ساخته و اطمینان حاصل کنند.

ادعای حکمتیار؛ نشست و برخاست طیاره های بی نام و نشان

گلبدین حکمتیار روز گذشته در خطبه های نماز جمعه گفته بود که طیاره های «بی نام و نشان» در میدان هوایی بین المللی حامد‌کرزی در کابل نشست و برخاست می‌کند که در قاچاق دست دارند.

حکمتیار افزوده بود که امنیت این طیاره‌ های بی نام و نشان از سوی نیروهای خاص تامین می شود و در هنگام نشست و بارگیری آن از کارمندان امنیتی میدان هوایی خواسته می شود تا ساحه را ترک کنند.

حکمتیار ادعا کرده بود این طیارات ناشناس در قاچاق پول و طلا دست دارند و از مجلس نمایندگان خواسته است که این موضوع را بررسی کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *