جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تحلیف جوبایدن در آمریکا؛ واکنش ها در افغانستان چیست؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مراسم تحلیف جوبایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور امریکا در افغانستان نیز با واکنش های گسترده روبرو شده است. رییس جمهور غنی آغاز به کار جوبایدن را تاریخی خوانده گفته است که در این «دوران سخت و دشوار» افغانستان در کنار ایالات متحده و شرکای بنیادی اش ایستاده است.

رییس جمهور غنی پس از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا در توییتی نگاشته است: «در این دوران سخت و دشوار, افغانستان در کنار ایالات متحده و شرکای بنیادی اش ایستاده است زیرا روزنه ای جدیدی برای بازگرداندن مشارکت برای صلح و حل مشکل چند لایه ای با تروریزم آغاز شده است.»

در همین حال عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی نیز در توییتی گفته است که او و همکاران اش در شورای عالی صلح و میلیون ها افغان مشتاق صلح آغاز به کار «تاریخی» رییس جمهور بایدن و معاونش کاملا هاریس تبریک می گوید.

عبدالله تاکید کرده: «ما منتظر همکاری با دوستان آمریکایی خود برای صلح، ثبات، حقوق بشر و رفاه برای همه هستیم.»

از سوی هم حزب جمعیت اسلامی به ریاست صلاح الدین ربانی در اعلامیه ای برگزاری مراسم تحلیف و آغاز به کار بایدن را به مردم آمریکا تبریک گفته بیان کرده: «پیروزی آقای بایدن، در حقیقت پیروزی کثرت گرایی، تساهل و مسئولیت پذیری جهانی بود.»

حزب جمعیت با بیان اینکه حدود چهار دهه است که امریکا مردم افغانستان را در نبرد با دو «شرارت» کمونیزم و تروریزم کمک و یاری رسانیده تاکید کرده به دلیل اشتباهات رهبری دولت افغانستان طی این دو ‌دهه خیر و اشتباهات در پالیسی های دوستان بین المللی افغانستان، از فرصت استثنایی و غیر قابل تکرار حضور جهانی در افغانستان، استفاده بهینه نشد و مردم سالاری نوپا و دست آوردهای گرانبهای این دو دهه همچنان با تهدیدهایی جدی روبرو شده است.

در اعلامیه جمعیت اسلامی آمده است در شرایطی که ایالات متحده امریکا و مردم افغانستان، خواهان رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای پایان جنگ تحمیلی در این کشور اند این حزب باور مند است رهبری جدید آمریکا در پرتو توافقات استراتژیک دو کشور و تجربه نحوه حکومتداری در دو دهه اخیر در راستای منافع مشروع دو ملت به گونه ای سیاست گذاری خواهد کرد که مردم افغانستان را در راستای استحکام ارزش های مردم سالاری، کثرت گرایی و تنوع در همه عرصه ها، آزادی بیان، تساهل و‌ تسامح در جامعه کمک کند.

تحلیف جوبایدن

جوبایدن رییس جمهور آمریکا در حالی مراسم تحلیف اش را برگزار کرده که مذاکرات صلح افغانستان همچنان ادامه دارد.

هرچند حکومت افغانستان بارها از روند جاری صلح و برخورد حکومت دونالد ترامپ رییس جمهوری قبلی آمریکا ابراز نارضایتی کرده و بخش های از آن را گنگ خوانده اما اداره ترامپ بر اجرایی شدن توافقنامه آمریکا و طالبان تاکید کرده است.

ترامپ بر اساس توافقنامه صلح این کشور با گروه طالبان شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را به دو هزار و 500 نفر کاهش داده است.

اما به تازگی نامزد وزیر وزارت خارجه حکومت بایدن گفته است که این توافقنامه صلح با طالبان را مورد بررسی قرار می دهد

روز اول کاری بایدن

رییس جمهور جدید آمریکا در روز نخست کاری اش در کاخ سفید ۱۷ فرمان اجرایی شامل بازگشت امریکا به معاهده اقلیمی پاریس و لغو فرمان محدودیت سفر شهروندان چند کشور با جمعیت اکثریت مسلمان به آمریکا را امضا کرد.

بر اساس گزارش ها نه فرمان اجرایی امضا شده از سوی بایدن برای «لغو و تغییر» تصمیم‌های دولت گذشته امریکا بوده‌ است.

نخستین فرمان اجرایی که بایدن امضا کرده دستور استفاده از ماسک در همۀ ساختمان‌های دولت فدرال برای کمک به مهار بحران ویروس کرونا بود و دومین فرمان او حمایت از گروه‌های «محروم جامعه» برای برابری نژادی بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان