جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

زنگ خطر برای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان؛ دولت بایدن این توافق نامه را بررسی می کند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده و اعلام بررسی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، افغانستان خواهان ادامه همکاری های کابل واشنگتن بر اساس توافقنامه های امضا شده میان دو طرف شده است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در یک مصاحبه تازه با شبکه بی‌بی‌سی گفته است که واشنگتن و کابل توافقنامه‌های مختلف همکاری بین هم دارند و حکومت افغانستان از دولت جدید آمریکا خواهان ارج گذاری به این توافقنامه هاست.

صالح تاکید کرده: «آنها توافقنامه شراکت ستراتیژیک و توافق دوجانبه را امضاء کرده اند. براساس آن، آنها به حکومت افغانستان اطلاع می‌دهند و در مورد خروج مناسب و منظم نیروها با حکومت افغانستان کار می‌کنند.»

او افزوده که ماموریت آمریکایی ها در افغانستان هنوز پایان نیافته و خروج نیروهایی آمریکایی خطر خشونت بیشتر را به دنبال دارد.

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرده که اعتماد به طالبان بدون وارد کردن سازوکار راستی آزمایی اشتباه مهلک خواهد بود.

از سویی هم وحید عمر مشاور رییس‌جمهور و رییس اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری امروز چهارشنبه (1دلو) در نشست خبری گفت که روابط آمریکا و افغانستان فراز و نشیب  نداشته اما رابطه حکومت قبلی امریکا با یک تعداد زیاد از کشورها متحول بوده است.

عمر افزود که کابل امیدوار است تا رابطه افغانستان و امریکا بر اساس دو موافقتنامه امضا شده میان کابل ـ واشنگتن پیش برود.

عمر تاکید کرد: «امیدوار هستیم که حکومت جدید امریکا با مشوره، تفاهم، با تدبیر تر در سطح دنیا به خصوص در افغانستان با هم کار کنیم. ما این امیدواری را داریم که حکومت جدید آمریکا در این قسمت در فضای بین المللی، در ممنطقه و در افغانستان با درک تر با تدبیر تر و استراتیژیک تر عمل کند.»

حکومت بایدن توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را بررسی می کند

همزمان با این اظهارات آنتونی بلینکن که از سوی جو بایدن نامزد وزارت خارجه آمریکا شده روز گذشته در جلسه تایید صلاحیت هایش در مجلس سنای آمریکا گفته است که او توافق دولت ترامپ با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

بلینکن تاکید کرده: «ما می خواهیم به این جنگ به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.»

او با بیان اینکه در مورد جزییات توافقنامه صلح آمریکا و طالبان نمی داند افزوده که این توافقنامه باید به دقت بررسی شود تا بداند که در مورد چه چیزهایی مذاکره شده است.

بلینکن همچنان خاطرنشان کرده که بعید به نظر می رسد مذاکرات صلح افغانستان با گروه طالبان بدون حفظ دستاورد های 20 سال گذشته این کشور و نیز حقوق زنان نتایج قابل دوام داشته باشد.

بر اساس توافقنامه صلح آمریکا و طالبان که به تاریخ 10 حوت سال گذشته در دوحه امضا شده بود آمریکا متعهد شده که تمامی نیروهایش را تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می کند و طالبان نیز متعهد شده است اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های افراط‌گرا نمی دهد.

با وجود مخالفت حکومت افغانستان با برخی از مواد این توافقنامه، دولت ترامپ شمار نیروهای آمریکایی از افغانستان را به دو هزار 500 نفر کاهش داده است.

اما در این سو گروه طالبان بارها از حکومت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن خواسته است که به توافقنامه صلح آمریکا و طالبان پایبند بمانند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان