تحولات در دوحه و کابل؛ از دیدار مقامات آمریکایی با طالبان تا تحرک تازه شورای عالی مصالحه و جامعه جهانی

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات بین الافغانی و آغاز سفر زلمی خلیلزاد به کابل، منطقه و دوحه گروه طالبان اعلام کرده اند که خلیلزاد با ملا برادر در دوحه دیدار کرده است.

محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه امروز یک‌شنبه (28جدی) در توییتی گفته است که روز گذشته زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان و اسکات میلر فرمانده نیروهای حمایت قاطع با ملا برادر رییس دفتر و شیخ عبدالحکیم حقانی، رییس تیم مذاکراتی این گروه دیدار کرده است.

محمدنعیم افزوده که در این دیدار در مورد اهمیت توافقنامه و اجرای کامل همه مواد آن و به طور خاص روی روند آزادی زندانیان باقیمانده طالبان و پایان دادن به لیست های سیاه این گروه گفتگو شده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تاکید کرده که در این دیدار از سوی این گروه تاکید شده که عدم برداشتن گام های عملی در اجرای کلی توافقنامه بخصوص در مورد رهایی زندانیان باقی مانده و پایان دادن به لیست سیا تاثیر منفی بر روند جاری مذاکرات دارد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان دور تازه از سفرهایش را به تاریخ ۳ جنوری به آسیای جنوبی و مرکزی و همچنین خاورمیانه آغاز کرد. او در آغاز سفرش به افغانستان آمد و سه روز را در کابل مصروف بازدید با مقامات أفغان بود.

۱۲۳۱۲۳

جامعه‌ی بین‌المللی از آتش بس عمومی حمایت می‌کند

اما در سوی دیگر در کابل شورای مصالحه ملی اعلام کرده است که عبدالله عبدالله رییس این شورا، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمد معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده حکومت و میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امورخارجه امروز یک‌شنبه با حضور سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم کابل، در دومین نشست مجازی تحت عنوان «تقویت اجماع در حمایت از روند صلح» اشتراک کردند.

شورای مصالحه افزوده که آقای عبدالله در این نشست گفته است که کمیته‌ی رهبری شورای مصالحه رهنمود جامعی را برای هیئت مذاکره‌کننده نهایی و در دسترس آنان قرار داده است.

عبدالله خاطرنشان کرده که بحث روی آتش بس جامع و قطع خشونت‌ها در اولویت‌ بحث‌های هیئت مذاکره کننده حکومت قرار دارد.

محمد معصوم ستانکزی رییس هیئت مذاکره کننده‌ حکومت نیز در این نشست تاکید کرده که با برگشت هیئت مذاکره کننده به دوحه بحث روی تقسیم‌بندی اجندای صلح ادامه دارد.

استانکزی تاکید کرده که تا پایان هفته بحث‌های جدی میان دو طرف در باره‌ی موضوعات مورد توافق آغاز می‌ شود.

به گفته شورای مصالحه در این نشست سفیر چین، نماینده‌ی ویژه اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان، سفیر ملکی ناتو برای افغانستان، سفیر بریتانیا در کابل، سفیر جمهوری ترکیه، شارژدافیر سفارت ایالات متحده‌ی امریکا، معاون سفیر جمهوری هند، نماینده‌ی یوناما، شارژدافیر سفارت جمهوری فرانسه، معاون سفیر ناروی، سفیر دولت قطر، معاون سفیر ایتالیا، سفیر جمهوری اندونیزیا و نماینده سازمان همکاری‌های اسلامی حمایت کامل کشورها و سازمان‌های شان را از تلاش‌های صلح به رهبری شورای عالی مصالحه، قطع جنگ و خشونت، آتش‌بس عمومی و یافتن  راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان ابراز داشتند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *