سه پروژه مهم؛ خط آهن آقنیه ـ اندخوی، برق آقینه ـ شبرغان و فایبر نوری میان افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد

توسطفریدون حسنی

دی ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

سه پروژه‌ی مشترک اقتصادی خط آهن آقنیه ـ اندخوی، برق ترکمنستان ـ شبرغان و فایبر نوری میان افغانستان و ترکمنستان با حضور روسای جمهور دو کشور از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح و به بهره برداری رسید.

رییس جمهور غنی و قربان قلی بردی محمدوف رییس‌جمهوری ترکمنستان در مراسم گشایش این  پروژه ها آن را گام‌های مهم در راستای گسترش روابط میان دو کشور خواندند.

آقای غنی در این مراسم گفت که تکمیل کار ساخت سه پروژه‌ی مشترک اقتصادی خط آهن آقنیه ـ اندخوی، برق آقینه ـ شبرغان و فایبر نوری بخش مهم دیدگاه اتصال منطقوی افغانستان را تشکیل می‌دهد و تکمیل کار ساخت لین ۵۰۰ کیلوولت از آقینه الی شبرغان و لین ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان الی مزار شریف، گام مهمی برای توسعه مناسبات اقتصادی و وصل شدن دو کشور است.

رییس جمهورغنی خاطرنشان کرد که پروژه فایبرنوری که کار ساختمانی کیبل آن در بندر آقینه تکمیل شده از پروژه های مهم دیگری است که افغانستان و ترکمنستان افتخار شمولیت در آن را دارند.

او افزود که مردم افغانستان در آینده‌ی نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه‌های دیگری که افغانستان را به چهار راه منطقه تبدیل می‌کند، نیز خواهد بود.

غنی تاکید کرد که همکاری‌های منقطه ای افغانستان با کشور ترکمنستان از این لحاظ مهم است که افغانستان با ترکمنستان به شکل سه جانبه (افغانستان ـ ترکمنستان ـ آمریکا)، (افغانستان ـ ترکمنستان ـ ایران)، (افغانستان ـ ترکمنستان ـ آذربایجان) همکاری دارند.

به گفته او بهره‌برداری پروژه‌های مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه‌های بزرگ مانند انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشورهای هند و پاکستان( تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه خواهد شد.

رییس جمهور غنی با بیان اینکه سطح روابط میان دو کشور از حد یک رابطه عادی همسایگی به سطح همکاری های استراتیژیک ارتقا کرده گفت که ترکمنستان خواهان ایفای نقش کافی در پروسه صلح افغانستان است و از سال ۲۰۱۳ به این طرف به صورت دوامدار، خواسته تا یک دور از نشست های پروسه صلح افغانستان در شهر زیبای عشق‌آباد به میزبانی این کشور برگزار شود.

او تصریح کرد که علمای ترکمنستان و افغانستان توافق کرده اند که در حمایت از روند صلح نشستی را برگزار کنند و افغانستان باور دارد که نشست علمای این دو کشور اسلامی روند مذاکرات صلح ما را بیشتر از پیش تقویت می کند.

غنی همچنان از طالبان خواست که جنگ و خونریزی را متوقف و آتش بس را بپذیرید.

در این مراسم همچنان قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان گفت که یقین دارد چنین پروژه ها پشتوانۀ قوی برای اقتصاد افغانستان است و به صنعت این کشور نیز موثر خواهد بود.

رییس جمهور ترکمنستان تاکید کرد که این پروژه ها اعتماد مردم افغانستان را به خودکفایی افزایش می دهد و کشورش همکاری ها را با افغانستان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک ادامه می دهد.

خط آهن اندخوی – آقینه

خط آهن آقینه – اندخوی ۳۰ کیلومتر طول دارد و بر اساس معلومات اداره خط آهن افغانستان در ساخت آن حدود ۳۰ میلیون دالر هزینه شده است.

پروژه این خط آهن از بودجه‌ی انکشافی اداره مستقل خط آهن افغانستان تمویل شده و تفاهم‌نامه‌ ساخت آن  یک سال پیش میان اداره خط آهن افغانستان و وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان امضا شده بود که به دنبال این تفاهم نامه کار عملی آن در چهارم اسد سال گذشته در ولایت فاریاب آغاز شد.

اداره خط آهن افغانستان گفته است که افغانستان از طریق خط آهن آقینه – اندخوی به شبکه‌ی خط آهن ترکمنستان و منطقه وصل می‌شود و روزانه ده‌ها تُن کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود.

خط آهن اندخوی ـ اقینه در حالی افتتاح شده است که پیش از این نیز خط آهن خواف ـ هرات در غرب کشور افتتاح شده بود

بخش نخست پروژه لین انتقالی۵۰۰ کیلوولت

بر اساس معلومات شرکت برق رسانی افغانستان «برشنا» بخش نخست پروژه ۵۰۰ کیلوولت از «آتامراد» ترکمنستان الی شبرغان ۸۷،۵ کیلومتر طول دارد.

شرکت برشنا گفته است که هزینه مجموعی پروژه ۵۰۰ کیلوولت 68 میلیون 697 هزار 588 دالر بوده که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل شده است. کار ساختمانی آن از آتامراد الی شبرغان در ۲۰۱۶ میلادی آغاز و در سال ۲۰۲۰ میلادی تکمیل شده است.

این شرکت افزوده که با بهره‌برداری از این پروژه حدوداً ۳۴۰ هزار مشترک در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، سرپل و بلخ از انرژی برق مستفید خواهند شد و با وصل شدن حوزۀ بلخ به برق ترکمنستان، مقدار انرژی برق ازبیکستان که پیش از این در حوزه بلخ به مصرف می‌رسید شامل شبکه برق کابل و ولایت‌های مسیر خود می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *