تداوم تنش ها میان مجلس و حکومت؛ مجلس نمایندگان یکسان سازی معاشات را خط سرخ اعلام کرد

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

در ادامه تلاش های مجلس برای یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که یکسان‌سازی معاشات کارکنان دولت «خط سرخ» این مجلس است و تا زمانی که حکومت به آن توجه نکند بودجه سال 1400 مالی تصویب نخواهد شد.

میررحمان رحمانی در نشست امروز چهارشنبه (24جدی) مجلس نمایندگان گفت طرح یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولت از کودهای ۹۱ و ۲۱ تا ۲۵ بودجه اجرا خواهد شد.

رحمانی تاکید کرد تا زمانی که حکومت به خواست مأموران، اجیران، معلمان، کارمندان پایین رتبه، سربازان و افسران برای یک‌سان سازی معاشات توجه نکند، مجلس نمایند‌گان بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب نخواهد کرد.

مجلس نمایندگان پیش از این نیز طرحی را برای یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی تصویب کرده بود و خواستار گنجانیدن آن در سند بودجه سال مالی ۱۴۰۰ شده بود.

پیش از این نیز مجلس نمایندگان به تاریخ 8 جدی گفته بود که طرح یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی را تا مرحله توشیح و تطبیق آن از سوی حکومت پی گیری می کند.

این در حالی است که کارمندان در برخی از وزارت‌خانه‌ها و ادارات نسبت به ادارات دیگر معاشات بلند می‌گیرند. هرچند طرح یک‌سازی معاشات حدود دو سال پیش از سوی کابینه تأیید شده بود، اما تاکنون عملی نشده است.

جنجال بودجه سال مالی 1400

رد بودجه سال مالی 1400 میان حکومت و مجلس نمایندگان جنجال برانگیز شده و رییس جمهور غنی گفته بود که صلاحیت مجلس نمایند‌گان تنها رد و یا تأیید بودجه است و حق ندارد پروژه های میلیاردی به صورت سلیقه ای وراد بودجه سازد. پس از آن رییس مجلس این اظهارت رییس جمهور را بی خبری از قانون خوانده بود.

میر رحمان رحمانی در نشست امروز نیز در این خصوص گفت که پیش‌نویس بودجه که پیش‌تر به ۱۷ دلیل «واضح و موجه» رد شده بود دوباره از سوی وزارت مالیه به مجلس نمایند‌گان فرستاده شده است.

او تاکید کرد که پیش‌نویس اول بودجه برای اصلاح و مفید سازی آن رد شده بود، زیرا در پیش‌نویس قبلی اصل عادلانه و متوازن بودن آن و یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولت در نظر گرفته نشده بود.

رییس مجلس خاطرنشان کرد که هیچ گونه برخورد شخصی، گیروگان‌گیری و جابه‌جایی پروژه‌های شخصی در تصمیم رد پیش‌نویس بودجه دخیل نبوده است.

رحمانی تصمیم‌گیری درباره بودجه را از صلاحیت مجلس نمایندگان خوانده افزود که در این تصمیم‌گیری مستقل عمل می‌کند و زیر تهدید و فشار و قرار نمی‌گیرد و رهبر دولت نیز اصل تفکیک قوا را در نظر بگیرد و به حدود و صلاحیت قوه مقننه احترام بگذارد.

پیش نویس دوم بودجه به مجلس رسیده است

پیش‌نویس دوم بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی  روز دوشنبه گذشته به تأیید کابینه رسیده  و روز گذشته برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شده است.

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه روز گذشته گفته بود که مسوده دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ با ازدیاد ۲۰ میلیارد افغانی دوباره به پارلمان جهت تصویب فرستاده شده است.

بر اساس معلومات وزارت مالیه مجموع بودجه سال مالی ۱۴۰۰ مبلغ ۴۷۳ میلیارد افغانی است، که از جمله ۳۱۱ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد آن انکشافی است.

رییس این مجلس امروز نیز در خصوص تصویب بودجه گفت که در مورد به رأی‌گذاشتن آن در مجلس نمایندگان امروز رییسان کمیته‌های این مجلس تصمیم می‌گیرد.

او از کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نمایند‌گان خواست که پیش‌نویس دوم بودجه را با دقت و با درنظرداشت یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولت بررسی کند و به واحدهایی که بدون تصویب مجلس نمایند‌گان خلاف قانون براساس فرمان ریاست جمهوری ایجاد شده است، بودجه ندهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *