18500 حمله در یک سال؛ طالبان برای جنگ تمام عیار در سال آینده آمادگی گرفته اند

توسطفریدون حسنی

دی ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

همزمان با ادامه روند صلح مسئولان ارشد امنیتی می گویند که گروه طالبان در یک سال گذشته 18 هزار 500 حمله انجام داده اند و در سال آینده برای «جنگ تمام عیار» آمادگی گرفته‌اند.

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله امروز دوشنبه (15جدی) در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان گفت که همه ساله در زمستان‌ها جنگ‌ کاهش می‌یافت و آماده‌گی برای جنگ احتمالی سال آینده گرفته می‌شد اما در سال جاری گروه طالبان به جنگجویانش هدایت داده است که جنگ را ادامه بدهند.

اندرابی افزود که جنگجویان گروه طالبان در سال‌های گذشته به «لانه‌های» خود در پاکستان می‏رفتند و از کشتن مردم افغانستان گزارش می‌دادند.

او با بیان اینکه طالبان برای جنگ تمام عیار در سال آینده آماده‌ شده‌اند تاکید کرد: «برای دفاع از مردم و نظام افغانستان آمادگی کامل داریم. تاکتیک ها و تکنیک های تازه ای را برای مهار جنگ جدید تروریستان اتخاذ کرده ایم.»

وزیر امور داخله خاطرنشان کرد که یک بخش ویژه عملیاتی متشکل از نیروهای امنیت ملی، پولیس ویژه و کماندوهای ارتش ایجاد شده و در ابعاد مختلف کار می‌شود تا در صورت حمله طالبان حضور چند بعدی نیروهای امنیتی حملات این گروه را به موقع دفع کنند.

او تصریح کرد که بخش ویژه عملیاتی در ولایت فراه به صورت آزمایشی عملیات می‌کنند و تلفات سنگین را به گروه طالبان وارد کرده‌اند.

اندرابی اضافه کرد که نهادهای امنیتی پس از مذاکرات با طالبان جنگ و صلح را به خوبی مدیریت کرده و مانع طالبان برای گرفتن شهرها به هدف به دست آوردن امتیاز در میز مذاکره شده‌اند.

وزیر داخله در خصوص حملات هدفمند اخیر گفت که این حملات کار گروه طالبان است و کسانی که در پیوند به آن بازداشت شده‌، اعتراف کرده‌اند که از سوی گروه طالبان مأمور شده‌اند.

١٨۵٠٠ حمله در یک سال

احمدضیا سراج رییس عمومی امنیت ملی نیز در این نشست گفت که  طالبان به توافق نامه با آمریکا پای بند نیست و در جریان یک سال 18 هزار 500 حمله در سراسر افغانستان انجام داده اند.

رییس امنیت ملی افزود که شماری از زندانیان رها شده طالبان دوباره به جنگ برگشته اند و گروه طالبان جغرافیای جنگ را به طرف جنوب و جنوب غرب بیش تر ساخته اند و در تلاش فراهمم کردن زمینه انتقال رهبری و کمیسیون های این گروه از پاکستان به افغانستان اند.

سراج تاکید کرد: «زمانی که رهبران طالبان از کراچی و اسلام‌آباد به قطر می‌روند، دچار عذب وجدان می‌شوند و از این رو تلاش دارند زمینه را برای حضور خود در افغانستان فراهم کنند».

او با بیان اینکه تلاش طالبان در گذشته برای فراهم‌سازی زمینه حضور رهبری این گروه در افغانستان ناکام شده و پس از این نیز موفق نخواهند شد گفت که تحرکات کنونی این گروه نشان می‌دهد که این گروه روی ولایت ننگرهار به همین هدف تمرکز کرده است.

رییس امنیت ملی درخصوص روند صلح خاطرنشان کرد که اطلاعات رسیده به آنها نشان می دهد که طالبان باورمند به صلح نیست و در تلاش اند تا مذاکرات را تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به با تأخیر بیاندازد.

سراج تصریح کرد که افزایش خشونت ها، حملات طالبان بر بزرگ شهرها و شاهراه ها و برگشت دوباره زندانیان رها شده به میدان جنگ نشان می دهد که طالبان اکثر مواد توافق‌نامه‌ای را که با امریکا نقض کرده‌اند.

او ترورهای هدفمند را روی کرد تازه طالبان برای صدمه زدن اعتماد بین ملت و دولت خواند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *