جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دور دوم مذاکرات؛ کمیسیون حقوق بشر خواهان آتش بس شد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با فرارسیدن آغاز دور دوم مذاکرات بین الافغانی در دوحه کمیسیون حقوق بشر در نامه ای به رئیسان هیئت مذاکره جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان خواهان آتش‌بس، شمولیت حقوق قربانیان و حقوق بشر در دستورکار مذاکرات و ضرورت شرکت قربانیان در روند صلح شده است.

این نامه که امروز دوشنبه (15جدی) از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر همگانی شده است از نهایی‌شدن کارشیوه مذاکرات صلح افغانستان به عنوان یک پیشرفت بزرگ استقبال کرده و ‌آن را به مردم افغانستان و طرفین مذاکره تبریک گفته است.

در نامه کمیسیون حقوق بشر تاکید شده که «بی‌صبرانه» منتظر بازگشت هیئت های مذاکره کننده به میز مذاکره در تاریخ 5 جنوری (فردا) است.

کمیسیون حقوق بشر در نامه اش به رئیسان هیئت مذاکره کننده نگاشته است: «این مذاکرات فرصتی تاریخی برای پایان‌دادن به جنگ و فراهم‌سازی زمینه صلح پایدار در افغانستان را ‌فراهم می‌کند.»

کمیسیون حقوق بشر تشدید و تداوم فزاینده‌ خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان و خسارات مالی که همه‌روزه بر مردم وارد می‌شود کاهش امید به صلح خوانده گفته است که خشونت‌ها هم‌چنان به غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان بیشتر آسیب می‌رساند و بر مشارکت عمومی در روند صلح تاثیر می گذارد.

این کمیسیون اضافه کرده که از سوی هم افزایش خشونت ها تجمعات عمومی، مشارکت فعال زنان، رسانه‌ها و علمای دین را کم‌رنگ و امیدواری همگانی به روند صلح را تضعیف می‌کند.

کمیسیون حقوق بشر در این نامه از دو طرف خواسته است که ‌کمیته‌ای مشترک‌ تعیین کنند تا درباره مسائلی چون آتش‌بس، سازوکار‌های نظارت بر آتش‌بس و هم‌چنین تعیین تیم مشترک برای تحقیق در مورد ادامه رویدادها و قضایای خشونت‌بار مانند حملات هدفمند، از جمله حملات علیه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر‌ بحث و گفتگو کنند.

در بخش دوم نامه کمیسیون حقوق بشر تاکید شده که جنگ در افغانستان میلیون‌ها قربانی غیرنظامی بجا گذاشته و در سراسر افغانستان میلیون‌ها بیوه، یتیم و افراد دارای معلولیت وجود دارد.

این کمیسیون با بیان اینکه جنگ هیچ محله و منطقه‌ای را در افغانستان بی‌تأثیر نگذاشته و قربانیان واقعیت افغانستان اند که از حقوق و خواسته‌های مشروع برخوردارند از هردو هیئت مذاکره کننده خواسته است که در مورد ایجاد سازوکاری که بتواند حضور قربانیان را در میز مذاکره تضمین کند و به صدای آن‌ها گوش‌ داده شود توافق کنند.

پرداختن به حقوق قربانیان

کمیسیون حقوق بشر افزون بر آتش بس و حضور و مشارکت قربانیان در نامه اش خواهان درج حقوق قربانیان در دستور‌کار مذاکرات شده گفته است که قربانیان نقشی مهم‌‌ در روند آشتی و التیام ایفا خواهند کرد.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که درج حقوق قربانیان در مذاکرات امکان صلح در سطح جامعه و کشور را فراهم می کند و این کمیسیون نیز تلاش دارد به عنوان نهاد ملی حقوق‌بشر در هر ‌پروسه ملی از حقوق بشری همه شهروندان حمایت و برای ارتقا و احقاق حقوق آن‌ها دادخواهی کند.

کمیسیون حقوق اعلام آمادگی کرده كمشوره کارشناسانه در مورد حقوق‌بشر در صورت نیاز به هر‌دو طرف مذاکره ارایه کند.

این در حالی است که براساس توافق هیئت مذاکره کننده دو طرف قرار است دور دوم مذاکرات بین الافغانی فردا در دوحه آغاز شود اما در این سو هیئت مذاکره کننده افغانستان تاکنون به دوحه نرسیده اند.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده افغانستان گفته است که سفر هیئت مذاکره کننده به دوحه یک روز تعویق افتاده و این هیئت فردا سه‌شنبه عازم دوحه می شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان