نوع جدید ویروس کرونا پشت دروازه های افغانستان؛ وزارت صحت ظرفیت تشخیص این ویروس را ندارد

توسطفریدون حسنی

دی ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۱۳, ۱۳۹۹

همزمان با ثبت نوع جدید (جهش یافته) ویروس کرونا در هند و پاکستان مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند که وزارت صحت عامه تا اکنون ظرفیت تشخیص نوع دوم ویروس جهش یافته کرونا را ندارد اما تلاش می کند تا قابلیت را ایجاد کند.

احمدجواد عثمانی وزیر صحت عامه امروز پنج‌شنبه (11جدی) در نشست خبری در خصوص ویروس کرونا گفت که وضعیت کرونا در چهار هفته ای گذشته در کشور حالت ثبات داشته و در جریان یک هفته بین یک هزار 300 الی یک هزار 600 واقعه مثبت کرونا ثبت شده است.

عثمانی افزود که موج دوم این ویروس نسبت به موج اول آن طولانی خواهد بود.

وزیر صحت تاکید کرد که نوع جهش یافته کرونا در پاکستان و هند ثبت شده و تدابیری که وزارت صحت روی دست گرفته این است که سفر به کشور های همسایه محدود شود. وزیر صحت در عین حال تاکید کرد که تا چهار هفته آینده از سفر به کشورهای هند و پاکستان جلوگیری کنند.

وزیر صحت خاطرنشان کرد که برای جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا برای افغان ها و کسانی که داخل و یا خارج از کشور می شوند تست کرونا الزامی شود.

عثمانی از اداره هوانوردی خواست این پیام وزارت صحت را با شرکت های هوایی شریک سازد تا برای کسانی که به افغانستان سفر می کنند بدون تست ویروس کرونا اجازه داده نشود.

ویروس کرونا در افغانستان

از سوی هم وزارت صحت عامه امروز گفته است که در بیست‌وچهار ساعت گذشته یک هزار 412 نمونه مشکو ابتلا به ویروس کرونا در لابراتوار های این وزارت بررسی شده که از این میان ۸۵ مورد آن مثبت بوده است.

این وزارت افزوده که این شمار موارد مثبت در ولایت‌های کابل، هرات، قندهار، بلخ، ننگرهار، پکتیا، نیمروز، میدان‌وردک، هلمند، کاپیسا، کنر، خوست، پکتیکا، فاریاب و سرپل به ثبت رسیده که با ثبت آن شمار مجموعی مبتلایان به ۵۲ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است.

براساس معلومات وزارت صحت در عین زمان شش فرد مبتلا به کرونا در ولایت‌های کابل، قندهار، بلخ و ننگرهار جان باخته و نیز 126 نفر بهبود یافته اند که با ثبت آن شمار جانباختگان به دو‌هزار و ۲۰۱ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۴۲ هزار و شش نفر رسیده است.

فساد اداری در وزارت صحت

پس از آن که دادستانی کل اعلام کرد که چهار تن در پیوند به فساد اداری از وزارت صحت بازداشت شده احمد جواد عثمانی امروز گفت که عده ای در صدد مخالفت با مدیریت موثر در وزارت صحت است به این جهت وضعیت را به شکل ناگوار و دور از حقیقت گزارش می دهند.

عثمانی تصریح کرد که از زمان تصدی وزارت صحت هیچ قرارداد خریداری را امضا نکرده و قرارداد های قبلی را نیز پس از ارزیابی فسخ کرده است.

به گفته او با فسخ این قرارداد ها تعدادی از «حلقات» منافع شان را از دست داده اما در عین حال 63.5 میلیون دالر نیز صرفه جویی شده است.

وزیر صحت افزود که قرارداد های بخش ساختمانی وزارت صحت به واحد انکشافی ارگ و اداره انکشاف ملی انتقال داده شده و هم اکنون یک پروژه ساختمانی که از سوی وزارت صحت مدیریت شود وجود ندارد.

او با اشاره به اعلامیه دادستانی کل تاکید کرد مسله بازداشت در میان نیست و این افراد به درخواست دادستانی خود به این اداره حاضر شده اند.

عثمانی تصریح کرد ربط دادن قضیه یک فرد و چند فرد به شخص اول اداره یا و وزیر می تواند توطیه سیاسی باشد.

او ابراز امیدواری کرد که مراجع عدلی به شکل شفاف به این موضوع را سیدگی کنند و هرکسی مجرم ثابت شد برای تامین عدالت با دادستانی کل همکاری می کند و اگر جرم ثابت نشد مطابق قانون اساسی باید اعاده حیثیت شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *