جلسۀ فوق العاده کابینه؛ غنی: هدف حملات اخیر تضعیف اعتماد میان حکومت و نسل جوان کشور است

توسطفریدون حسنی

دی ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در واکنش حملات اخبر به خصوص ترور های هدفمند می گوید هدف این حملات «ایجاد بی اعتمادی و ناامید ساختن نسل جوان» کشور است.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که جلسه فوق العاده حکومت ظهر روز گذشته (9جدی)  از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده و در آن روی صلح سازی که یکی از اهداف دومین سند چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان است گفتگو شده است.

آقای غنی در این نشست گفته است که حملات انجام شده بر یما سیاووش، محمد یوسف رشید، ملاله میوند، الیاس داعی، رحمت الله نیکزاد، فرشته کوهستانی، فاطمه خلیل، داکتران محبس پلچرخی حمله بر یک نسل و تمام ارزش ها و حمله بر «قلب و وجدان» ما است.

او افزوده: «هدف این چنین حملات، از بین بردن ثبات، ایجاد بی اعتمادی و ناامید ساختن نسل جوان کشور می باشد. هدایت من به تمام نهادهای مربوطه این است که به خانواده های شهدا رسیدگی کنند، زیرا غمشریکی و همدردی با آنان وظیفه وجدانی، اخلاقی و اسلامی ما می باشد.»

رییس جمهور به نهادهای امنیتی و دفاعی هدایت داده تا در زمینه شناسایی و مجازات عاملین این حملات و جلوگیری از تکرار آن، اقدامات عاجل و همه جانبه را روی دست گیرند.

او تاکید کرده: «حس انتقام ما باید هدفمند و منطقی باشد و موجب اراده و تامین عدالت گردد.»

غنی در این جلسه وزارت های امور داخله و نهادهای عدلی و قضایی را موظف کرده تا در زمینه به محاکمه کشاندن مجرمین و تروریستان اقدام و این روند را سرعت بخشند.

رییس جمهور در مورد تقاضای جامعه رسانه یی و جامعه مدنی غرض تدویر جلسات اختصاصی شورای امنیت ملی و شوراهای عالی با اشتراک انها به وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری وظیفه داده تا با دیدار با جامعه رسانه یی و جامعه مدنی به همکاری آنها طرح واضح غرض ایجاد بسیج ملی و سرتاسری در این زمینه ارایه کنند.

او در خصوص لغو بست های مطبوعاتی و سخنگویان والیان ولایت ها تاکید کرده که سخنگویان ولایت ها در مسایل استراتیژیک و امنیتی مسوولیت آگاهی دهی را در تفاهم با ارگان های امنیتی دارند اما در سایر موارد مسوولیت اطلاع رسانی وظیفه تمامی نهادها و سخنگویان مربوطه است.

ترور های هدفمند اخیر

این در حالی است که در روز‌های اخیر، شماری از خبرنگاران و فعالان اجتماعی هدف حملات مسلحانه قرار گرفته اند. هرچند هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نمی‌گیرد اما حکومت افغانستان طالبان را متهم کرده که در پشت این حملات قرار دارد.

در چند هفته اخیر فرشته کوهستانی، فعال مدنی و زنان در ولایت کاپیسا، محمد یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، و شماری از داکتران زندان پل چرخی در کابل ترور شده اند.

در همین حال وزارت اطلاعات فرهنگ نیز اعلام کرده است که در جریان یک ماه گذشته 5 خبرنگار در افغانستان ترور و یا به گونه مرموزی به قتل رسیده اند.

این حملات هدفمند با واکنش های گسترده داخلی و بین المللی نیز همراه شده است. شب گذشته نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل در توییتی نگاشته است: «حفاظت از آزادی بیان کلیدی است برای ارتقا یک جامعه کثرت گرا. ما انتظار داریم اقدامات موثری  برای خبرنگاران اتخاذ شود و مرتکبان و دستور دهندگان جرایم، بدون در نظر گرفتن وابستگی، علیه خبر نگاران در دادگاه های عادلانه پاسخگو باشند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *