علائم زخم معده: نشانه ها، دلایل و فاکتورهای خطر این بیماری را بشناسیم

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۹, ۱۳۹۹

زخم معده نوعی زخم باز است که در لایه داخلی معده و قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علامت زخم معده درد معده است.

علائم زخم معده

– درد و سوزش معده

– احساس سیری یا نفخ

– عدم تحمل غذاهای چرب

– سوزش سردل

حالت تهوع

شایع‌ترین علامت زخم معده سوزش و درد معده است. اسید معده باعث بدتر شدن درد می‌شود. این درد اغلب با خوردن برخی غذاهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند یا با مصرف داروی کاهنده اسید تسکین می‌یابد، اما ممکن است دوباره برگردد. درد زخم معده ممکن است بین وعده‌های غذایی و هنگام شب بیشتر باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده علائمی ندارند.

به ندرت پیش می‌آید که زخم معده با علائم یا نشانه‌های شدیدی مانند موارد زیر همراه باشد:

– استفراغ یا خون بالا آوردن – که ممکن است قرمز یا سیاه به نظر برسد

– خون تیره در مدفوع، یا مدفوع بسیار سیاه

– مشکل تنفس

– احساس ضعف

– حالت تهوع یا استفراغ

کاهش وزن بدون دلیل

– تغییر اشتها

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم زخم معده که در بالا قید شد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر داروهای ضد اسید و مسدود کننده اسید بدون نسخه درد را تسکین می‌دهد اما درد دوباره برمی‌گردد، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز زخم معده

هنگامی که اسید موجود در دستگاه گوارش پوشش داخلی معده یا روده کوچک را از بین می‌برد، زخم معده ایجاد می‌شود. این اسید می‌تواند یک زخم باز دردناک ایجاد کند که ممکن است خونریزی کند.

دستگاه گوارش شما با یک لایه مخاطی پوشانده شده‌است که به طور معمول از آن در برابر اسید محافظت می‌کند. اما اگر مقدار اسید افزایش یابد یا میزان مخاط کاهش یابد، می‌توانید دچار زخم معده شوید.

علل شایع بروز زخم معده عبارتند از:

* یک باکتری. باکتری هلیکوباکتر پیلوری معمولاً در لایه مخاطی که بافت‌های معده و روده کوچک را پوشانده و از آنها محافظت می‌کند، زندگی می‌کند. این باکتری اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند باعث ایجاد التهاب در لایه داخلی معده و ایجاد زخم شود.

مشخص نیست که عفونت هلیکوباکتر پیلوری چطور گسترش می‌یابد. ممکن است از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است افراد از طریق غذا و آب آن را دریافت کنند.

* استفاده منظم از برخی مسکن‌ها. مصرف آسپرین و همچنین داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای تجویزی که ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند می‌توانند مخاط معده و روده کوچک را تحریک یا ملتهب کنند. این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، کتوپروفن و برخی دیگر می‌شوند.

*سایر داروها. مصرف برخی داروهای دیگر مانند استروئیدها، داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین دوز پایین و برخی دیگر می‌تواند احتمال ایجاد زخم را تا حد زیادی افزایش دهند.

عوامل خطر زخم معده

موارد زیر ممکن است خطر زخم معده را افزایش دهند:

* سیگرت. استعمال سیگرت می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را در افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری آلوده‌اند افزایش دهد.

* الکل. الکل می‌تواند مخاط معده را تحریک کرده و فرسایش دهد و میزان تولید اسید معده را بالا ببرد.

* استرس درمان نشده.

* غذاهای پرادویه.

فراموش نکنید که این موارد به تنهایی، باعث ایجاد زخم معده نمی‌شوند، اما می‌توانند باعث بدتر شدن زخم‌ها و دشوار شدن روند بهبودی‌ شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *