خواست وزارت اطلاعات و فرهنگ از شورای مصالحه؛ امنیت جان خبرنگاران را در اولویت گفت‌وگوهای صلح قرار دهید

توسطفریدون حسنی

دی ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

در ادامه افزایش ترور خبرنگاران در یک ماه اخیر وزارت اطلاعات و فرهنگ از شورای عالی مصالحه خواسته که امنیت فزیکی جان خبرنگاران را در اولویت گفت‌وگوهای صلح قرار دهد.

محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز پنج‌شنبه (4جدی) در نشست خبری تهدیدهای موجود در برابر خبرنگاران را نگران‌کننده خواند و از نهادهای امنیتی خواست که برای رفع این نگرانی‌ها، اقدام جدی و عملی را روی دست گیرند.

زهیر همچنان از از نهادهای امنیتی خواست که برای تامین امنیت جان خبرنگاران و ایجاد محیط مصوون کاری برای رسانه‌ها اقدام کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ کشتار خبرنگاران را مصداق کامل جنایت ضدبشری خوانده افزود از شورای عالی مصالحه خواسته که امنیت فزیکی جان خبرنگاران را در اولویت گفت‌وگوهای صلح قرار دهد.

زهیر از تمامی نهادهای حامی آزادی بیان و خبرنگاران و حامیان بین‌المللی افغانستان که در قضایای افغانستان دخیل اند نیز خواست که برای حفظ جان خبرنگاران بر هراس افگنان فشار وارد کنند زیرا به گفته او خبرنگاران نه مسلح اند و نه هم درگیر در جنگ؛ بل که به عنوان افراد رسالت‌مند مسوولیت خود را در امر اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست که راهکارها، نظریات و دیدگاه‌های خود را با ان وزارت در رابطه به حفظ جان خبرنگاران شریک کنند که بعد به خاطر رسیدن به یک نتیجه مطلوب، با نهادهای امنیتی هماهنگ شود.

ترور پنج خبرنگار در یک ماه

بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ ترور پیهم خبرنگاران در کشور نگرانی‌های زیادی را در جامعه رسانه‌یی افغانستان به‌بار آورده و در طول یک ماه گذشته پنج خبرنگار در کشور کشته شدند.

این در حالی است که در ادامه قتل های هدفمند در افغانستان به تاریخ ۱۷ عقرب یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون طلوع نیوز در ولایت کابل و پس از آن به تاریخ ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند در انفجار جان باختند.

به تاریخ 20 قوس ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد و یک روز پس از آن فردین امینی گوینده تلویزیون اریانا در کابل به قتل رسید. هر چند نهادهای امنیتی قتل امینی را خودکشی گزارش داده اند اما خانواده او می گوید که آقای امینی ترور شده است.

در آخرین مورد سه روز قبل رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و اسوشیتدپرس که ریاست اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی را برعهده داشت نیز از سوی افراد مسلح ترور شد.

به تازگی کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرده است که افغانستان پس از مکزیک دومین کشور مرگبار برای خبرنگاران در سال 2020 میلادی بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *