اپیدمی پنهان؛ ۹ نشانه اولیه کمبود آیودین (ید) که بسیاری افراد نادیده می گیرند

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۳, ۱۳۹۹

آیودین (ید)، یک ماده معدنی ضروری است که توسط غده تیروئید استفاده می‌شود. این ماده در تولید هورمون‌های تیروئید، ترمیم آسیب سلولی، کنترل رشد و افزایش متابولیسم نقش دارد. اما آیا می‌دانید که ممکن است کمبود ید نیز داشته باشید؟

متأسفانه تعداد زیادی از مردم در معرض کمبود این ماده معدنی حیاتی قرار دارند. آمارها نشان می‌دهند که حدود یک سوم جمعیت کره زمین ممکن است در معرض خطر باشند!

با ما در این نوشتار همراه باشید تا نشانه‌های اولیه کمبود ید را ببینید!

۱. نشانه کمبود ید؛ ریزش مو

اگر با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است دچار کمبود ید باشید. ید ماده‌ای است که غده تیروئید از غذا می‌گیرد و به هورمون‌هایی به نام تیروکسین و تری‌یدوتیرونین تبدیل می‌کند. این هورمون‌ها مسئول بسیاری از امور هستند، از جمله سلامت موها.

۲. احساس سرما

ممکن است فکر کنید احساس سرما نشانه مطمئنی برای کمبود ید نیست، اما واقعیت دارد. مطالعات نشان می‌دهند که بیش از 80٪ افرادی که از سطح پایین هورمون‌های تیروئید رنج می‌برند، اغلب نسبت به دمای پایین حساس هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

۳. قاعدگی نامنظم یا سنگین

تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر بیماران دچار کم کاری تیروئید چرخه قاعدگی نامنظم دارند. سطح پایین هورمون تیروئید می‌تواند سیگنال‌های هورمونی را که برای تنظیم چرخه قاعدگی ضروری هستند، مختل کند.

۴. ضعف و خستگی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خستگی و ضعف یکی از شایع‌ترین علائم پایین بودن سطح هورمون تیروئید است. چنین تاثیری به این دلیل است که هورمون‌های تیروئید با میزان متابولیسم، که تبدیل کالری به انرژی قابل‌استفاده است، مرتبط هستند.

مطلب مرتبط: ویژه سلامت؛ ۱۰ روش آسان علمی بهبود متابولیسم بدن

۵. تورم گردن

کمبود آیودین (یودینآید) در بدن به این معنی است که تیروئید در پاسخ به TSH (هورمون محرکه تیروئید) قادر به ساخت هورمون های تیروئید نیست. تیروئید در تلاش برای ایجاد مقدار مناسب هورمون، بیش از حد کار خواهد کرد. و وقتی بیش از حد کار کند، سلول‌های تیروئید رشد کرده، تکثیر می‌شوند و تورم ایجاد می‌کنند.

۶. تغییر در ضربان قلب

هورمون‌های تیروئید مسئول کارکردهای زیادی از بدن هستند، از جمله ضربان قلب شما. تحقیقات به ما می‌گویند که سطح پایین ید اغلب منجر به ضربان قلب کند و برعکس مقدار زیاد ید باعث ضربان قلب سریع می‌شود.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده، در تمام طول سال از سلامت قلب تان مراقبت کنید

۷. پوست خشک

خشکی پوست هم می‌تواند یکی از علائم کمبود ید باشد. تحقیقات تأیید می‌کنند که تا 77٪ از بیماران با سطح پایین تیروئید، از پوست خشک رنج می‌برند.

۸. افزایش وزن ناگهانی

افزایش وزن هم نشانه دیگر کمبود ید است. تحقیقات نشان می‌دهند که هورمون‌های تیروئید یک جز اساسی در تنظیم نرخ متابولیسم هستند.

۹. کاهش حافظه یا توانایی یادگیری

طبق مطالعات بزرگسالانی که سطح تیروئید کم دارند اغلب در یادگیری و حافظه عملکرد ضعیف‌تری نشان می‌دهند. کم بودن هورمون‌های تیروئید می‌تواند بر رشد مغز تأثیر منفی بگذارد و ممکن است باعث هیپوکامپ کوچک‌تر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *