انتقاد تند مجلس از رولا غنی؛ افراد غیر مسوول و مجهول المسوولیت حق توهین به اراده مردم ندارد

توسطفریدون حسنی

دی ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از اظهارات رولا غنی همسر رییس‌جمهور غنی مبنی بر عدم رای اعتماد مجلس نمانیدگان به نامزد رییس بانک مرکزی و دو نامزد وزیر زن کابینه مجلس نمایندگان می‌گوید که رولا غنی نسبت به پارلمان «بی‌حرمتی و توهین نابخشودنی» مترکب شده است.

میر رحمن رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان امروز دوشنبه (1جدی) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت رولا غنی بجای رعایت کردن قلمرو صلاحیت‌های قوه مقننه و احترام به اراده صاحبان اصلی حاکمیت «بی‌حرمتی و توهین نابخشودنی» را مترکب شده است.

 رییس مجلس تاکید کرد: «خانم رییس جمهور که هویت و موقعیت حقوقی و اداری شان در هیج سندی تاهنوز روشن نگردیده است و ولسی جرگه اجازه نمی‌دهد که اشخاص غیر مسئول، مجهول المسئولیت به اراده مردم توهین کند».

رحمانی خاطرنشان کرد که رای دادن و رای ندادن حق هر نماینده مردم است که به افراد واجد شرایط داده می‌شود، هیج کس و هیج مقام حق ندارد این آزادی را از نمایندگان سلب کند یا آنان را تحقیر کند به گفته او افرادی که واجد شرایط وزارت و ریاست نبودند از این فیلتر گذشته نتوانستند و مشروعیت انجام وظیفه را ندارند و کسی هم حق ادامه انجام کار را به وزیران وروسا داده نمی‌تواند.

حبیب‌الرحمان پدرام، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز در این نشست گفت: «بانوی اول یعنی چه؟ در کجای قوانین آمده است؟ رولا غنی فکر می‌کند که آقای غنی پادشاه این مملکت است و او هم ملکه اما زهی خیال باطل این لقب هیج جایگاه حقوقی در قوانین افغانستان ندارد و اظهارات این بانو باید از طریق مراجع عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار گیرد.»

محمد عارف رحمانی عضو دیگر مجلس گفته‌های رولا غنی را در مخالفت با قانون، «غیراخلاقی» و «سبک‌سرانه» خوانده تاکید کرد که رولا غنی شخصیت حکمی در افغانستان ندارد و این اظهارات به «تعامل سازنده» میان پارلمان و حکومت آسیب می‌زند.

به گفته آقای رحمانی همسر رییس جمهور گفته‌هایش در مورد خریدوفروش رأی در مجلس نمایندگان را با «زور رییس‌جمهور» مطرح کرده است.

راضیه سعادت منگل دیگر عضو مجلس نمایندگان نیز خطاب به رییس مجلس گفت: «از حثیت این مجلس دفاع می‌کند و یا خیر و اگر قادر به این کار نیست در مجلس نمایندگان را ببندد.»

اظهارات جنجالی رولا غنی

رولاغنی به تاریخ 29 قوس در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی با اشاره به رد دو وزیر زنان و معارف گفته بود که آنان به وظایف خود در این سمت‌ها ادامه خواهند داد.

رولاغنی تاکید کرده بود که ندادن رای تایید به این دو نامزد وزیر نشان از وارد نبودن وکلا در کارشان است.

به گفته او «پارلمان به میدان خرید و فروش میان وکلا» تبدیل شده است.

پس از این انتقاد تند مجلس نمایندگان فاطمه مورچل، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفته است که رولا غنی مانند سایر مردم از کار پارلمان انتقاد کرده است.

معاون سخنگوی رییس جمهور تاکید کرده که از حرف های بانوی اول «سوء تعبیر» شده است.

به گفته موچل دادن رأی اعتماد یا رد به اعضای کابینه در مجلس نمایندگان از صلاحیت‌های نمایندگان مجلس است و حکومت افغانستان به صلاحیت‌های این مجلس احترام دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *