رد درخواست مذاکرات صلح در داخل افغانستان؛ ملا برادر به پاکستان رفت

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از رخصتی 20 روزه مذاکرات صلح و رد درخواست حکومت افغانستان از طالبان برای مذاکره در داخل کشور دفترسیاسی طالبان در قطر اعلام کرده که ملا برادر رییس این دفتر در راس یک هیئت به دعوت رسمی پاکستان به آن کشور سفر کرده است.

محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییتی نگاشته است که ملا برادر در راس یک هیئت بلند پایه براساس دعوت رسمی پاکستان روز گذشته به اسلام آباد رفته است.

نعیم افزوده که ملابرادر در این سفرش با عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیدار خواهد کرد.

به گفته او محور اصلی این دیدار ها علاوه بر گفتگو ها پیرامون موضوعات دوجانبه مشکلات مهاجرین، رفت و آمد افغانها به پاکستان، و مشکلات تجاران نیز شامل می شود.

در همین حال، محمد صادق خان، نماینده‌ی ویژه پاکستان برای افغانستان در رشته‌تویتی گفته است که این دیدار سه روزه‌ی ملا برادر از پاکستان بخشی از سیاست‌های اسلام‌آباد برای برقراری ارتباط با طرف‌های اصلی افغان در مذاکرات صلح دوحه است.

آقای صادق تاکید کرده که پاکستان از توافق سیاسی جامع برای صلح، ثبات و رفاه پایدار در افغانستان و منطقه حمایت می‌کند.

طالبان درخواست حکومت مبنی بر مذاکره در داخل افغانستان را رد کرد

در همین حال پس از آن که درخواست حمدالله محب مشاور امنیت ملی و تاکید رییس جمهور غنی برای برگزاری دورهای بعدی مذاکرات در داخل افغانستان گروه طالبان با آن مخالفت کرده و این خواست را تخریب روند مذاکرات صلح خوانده اند.

سخن‌گوی هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان به رسانه ها گفته است که هیئت‌های دو طرف روی آغاز دور بعدی مذاکرات که قرار است به روز پنجم ماه جنوری در دوحه از سر گرفته شوند، توافق کرده‌اند.

این در حالی‌است که دور نخست گفت‌‎وگوهای صلح به پایان رسیده‌اند و دو طرف برای مشوره‌های بیشتر دربارۀ خواست‌های دو جانب روی آجندای گفت‌وگوها، به یک وقفه ۲۳ روزه رفته‌اند و هیئت مذاکره کننده حکومت نیز به گفته شورای عالی مصالحه روز گذشته وارد کابل شده است.

نگرانی از تعویق مذاکرات

پس از اعلام تعویق مذاکرات زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان نسبت به این موضوع به صورت تلویحی ابراز نگرانی کرده است.

خلیلزاد تاکید کرده لازم است که تاخیری در آغاز مجدد گفتگوها وجود نداشته باشد و طبق توافق مذاکرات به تاریخ 16 جدی دوباره از سرگرفته شود.

به گفته او: «بدبختانه، جنگ ادامه دارد. ضرورت به یک تفاهم سیاسی، کاهش خشونت و آتش بس همچنان فوری باقی مانده است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *