در ۶ ماه گذشته؛ ترورهای هدفمند 31 درصد تلفات مجموعی غیرنظامیان را در تشکیل می دهد

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی از مجموعع تلفات غیرنظامیان 31 درصد آن را ترور های هدفمند تشکیل می دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز چهارشنبه (26 قوس) گفته است که روز گذشته محبوب‌الله محبی، معاون والی کابل با همکارش، حشمت‌الله دقیق دادستان در کابل و عبدالرحمن عطشان، معاون شورای ولایتی غور که کارمندان ملکی دولت بودند، ‌کشته شدند.

این کمیسیون افزوده که قتل‌های هدفمند 31 در‌صد کل تلفات غیرنظامیان را در 6 ماه نخست سال 2020 تشکیل می‌دهد.

براساس آمار کمیسیون حقوق بشر 945 غیرنظامی شامل زنان، کودکان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، کارمندان نهادهای ملکی دولت و دیگر شهروندان‌ در نتیجه این قتل‌ها قربانی شده‌اند که در جنگ هیچ‌گونه سهمی نداشته‌اند.

کمیسیون حقوق بشر حملات بر غیرنظامیان را مصداق‌ آشکار جنایت جنگی خوانده تاکید کرده: «پیگیری عاملان آن‌ها مشمول مرور زمان نمی‌شود و در هر زمان و مکان پاسخگو خواهند بود.»

این کمیسیون از تأثیر تداوم این قتل‌ها بر کار نهادهای ملکی، رسانه‌ای و حقوق بشری ابراز نگرانی کرده از حکومت خواسته است که خانواده‌های قربانی را در جریان ‌پیشرفت تحقیقات و بررسی‌های خود ‌بگذارد و نتایج آن‌ها را همگانی سازند ونیز عدالت را برای قربانیان تأمین کند.

افزایش ترور های هدفمند

این در حالی است که در این اواخر ترور های هدفمند در افغانستان به خصوص در شهرکابل افزایش یافته است و تنها در روز گذشته معاون والی کابل با دستیارش و یک دادستان در شهرکابل، معاون شورای ولایتی غور در شهر فیروز کوه و یک دادستان در ولایت قندهار ترور شده اند.

امروز نیز کابل گواه انفجار ماین مقاطیسی بوده که در آن دو تن زخمی شده اند. هنوز هویت زخمیان این رویداد مشخص نشده است.

راس ویلسون کاردار سفارت آمریکا در کابل نیز شب گذشته در توییتی نگاشته است که در یک هفته ده افغان در حملات هدفمند کشته شدند.

کاردار سفارت آمریکا در کابل ترورهای هدفمند را محکوم کرده خواهان توقف آن شده است.

هیچ گروهی بشمول طالبان مسوولیت این ترورها را برعهده نگرفته اند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *